Lepszy ŚKUP

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przygotowuje się do wprowadzenia nowych rozwiązań w systemie poboru opłat, które zmodyfikują obecnie funkcjonujący ŚKUP. Nastąpi to najwcześniej w 2021 roku. Ale aby być gotowym na wprowadzenie tych zmian oraz zorganizowanie postępowania o udzielenie zamówienia, Metropolia prowadzi obecnie dialog techniczny.


System ŚKUP pozostanie do 2021 roku, ponieważ do tego czasu obowiązuje trwałość tego projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. GZM już teraz rozpoczęła przygotowania do ulepszenia systemu poboru opłat w komunikacji miejskiej. W tym momencie trwa dialog techniczny, który potrwa do kwietnia. Do udziału w nim zgłosiło się 17 podmiotów.

Dialog techniczny to jedna z możliwości, której zastosowanie przewidziane zostało w prawie zamówień publicznych. Ma charakter doradczy i nie jest równoznaczny z ogłoszeniem przetargu. To etap poprzedzający ewentualne ogłoszenie takiego postępowania, a jego celem jest uzyskanie informacji, potrzebnych do precyzyjnego opisu przyszłego zamówienia. Chodzi m.in. o ustalenie możliwości technicznych rozwiązań dostępnych na rynku, szacunkowy koszt wprowadzenia nowego systemu oraz czas jaki będzie potrzebny, by to rozwiązanie zaczęło w pełni funkcjonować.

Przedstawiciele GZM i ZTM rozmawiają z uczestnikami dialogu technicznego m.in. o rozszerzeniu funkcji karty ŚKUP, nowoczesnych metodach płatności (Blik, Apple Pay, Google Pay), czy też o instalacji nowych urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej, które będą obsługiwać płatności kartą płatniczą.

Poruszany jest także wątek otwartości systemu, tak aby w przyszłości obejmował on nie tylko pojazdy ZTM, ale również pociągi i system roweru metropolitalnego.

3 komentarze

  1. Wpakowali kupę kasy (z Unii to przecież też pieniądze) w niewydolny i do duszy system. Najbardziej wkurzające jest oczekiwanie na pojawienie się zakupionego biletu. Powinno to trwać moment, a nieraz czeka się cała dobę. Ktoś powinien za to beknąć.

  2. ŚKUP przenosi przeżytek i wady papierowego biletu do wersji elektronicznej. Istniejąca infrastruktura pozwala przecież na to aby uiszczać opłaty za rzeczywiście przejechany odcinek trasy. Jaki jest sens zasilania karty po to aby następnie dokonywać kolejnej transakcji kupowania „biletu” w odpowiedniej taryfie? Jeżeli pasażer zrezygnuje z początkowo zaplanowanej trasy, droższy, skasowany bilet przepada. Mimo systemu elektronicznego zmuszamy osoby spoza metropolii do interesowania się taryfami, strefami i całym regulaminem, bo raz w życiu mają potrzebę skorzystania z komunikacji miejskiej.

    Jakoś w innych miastach potrafiono podejść do tematu elektronicznej płatności według poniższego prostego schematu.
    1. Zakup anonimowej karty za kaucją 10 zł (tak wiem, że ŚKUP to nie tylko bilety) i doładowanie dowolną kwotą.
    2. Przy wejściu do autobusu czytnik wyświetla ile możemy przejechać przystanków/km za posiadaną kwotę.
    3. Przy wyjściu wyświetla ile skasował i jak kwota pozostała.
    4. Oddajemy kartę i dostajemy zwrot kaucji.

    W takim systemie mieszkańcom opłaca się korzystać z komunikacji miejskiej nawet na niewielkich odcinkach i przy licznych przesiadkach.

    Tak, wiem, że ZTM posiada taryfę kilometrową ale jej stawki wynoszą tyle, że powyżej 2 przystanków są nieopłacalne, bo przekraczany jest koszt najtańszego biletu. Tymczasem to powinna być taryfa najczęściej stosowana, a bilety dodatkowymi opcjami takimi jak bilet całodobowy lub weekendowy. Jeżeli chce się budować aglomerację, to podział na strefy również jest bezsensowny.

  3. Jak dla mnie, to tworzenie jakiegokolwiek systemu taryfowego jak SKUP, ale nie obejmujacego pociagow, to w tak duzej aglomeracji, jak GOP w XXI wiki to juz, niestety, archaizm.

    Poza tym, w nie tak odleglych: Rybniku i Jaworznie tworza wlasne ,,SKUP,, – y, co dla mnie tez jest archaizmem.

    Dla porownania, w Ostrawie (CZ) mozna skasowac bilet papierowy lub za przejazd zaplacic karta bankowa, o ile taka karta ma opcje platnosci zblizeniowej. Jest tez karta ODIS, odpowiednik SKUP, ale roznica miedzy ODIS i SKUP jest taka, ze ODIS byl tak tworzony, ze praktycznie od poczatku ten system taryfowy obejmowal pociagi, komunikacje miejskie i autobusy podmiejskie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *