Na lotnisko jeszcze szybciej

Dwa nowe przystanki, dodatkowe nocne kursy, korekty godzin kursowania, a także krótsze czasy przejazdu. To najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy metropolitalnych autobusów na lotnisko.


Zmiany na rozkładach jazdy linii lotniskowych zostały wprowadzone na podstawie konsultacji, przeprowadzonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz analizie zgłoszeń otrzymanych od pasażerów. Zaczną obowiązywać od 11 lutego.

Od kiedy uruchomiliśmy linie na lotnisko, analizowaliśmy bardzo uważnie ich funkcjonowanie – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Po niemal trzech miesiącach dokonujemy pierwszych zmian, które zostały opracowane na podstawie naszych obserwacji, a także konsultacji z pasażerami – tłumaczy.

Na dwóch liniach pojawią się dwa dodatkowe przystanki. Autobus AP1 zatrzyma się na przystanku „Gliwice Zajezdnia”, a autobus linii AP4 na przystanku „Tychy Hotelowiec”. Ponadto w Tychach zmieni się trasa przejazdu. Oprócz tego na wszystkich liniach zaplanowano korekty godzin odjazdów oraz nieco skrócono czasy przejazdu. Na prośbę pasażerów uruchomione zostaną również dodatkowe, nocne, kursy linii AP2, jadącej z Katowic przez Sosnowiec i Będzin, aby dopasować się do porannej fali odlotów. Do jej obsługi zostały przesunięte autobusy, które do tej pory jeździły na linii AP3.

To pierwsza korekta w rozkładzie jazdy metropolitalnych autobusów na lotnisko. Kolejna, większa zmiana zostanie wprowadzone na początku marca. Będzie ona dotyczyć linii AP1, w tym m.in. obsługi przystanków w centrum Zabrza i Bytomia – wyjaśnia Małgorzata Gutowska, Dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Szczegółowe korekty na poszczególnych liniach:

Linia AP1 – będzie obsługiwać dodatkowy przystanek „Gliwice Zajezdnia”. W rozkładzie jazdy wprowadzono również korekty przejazdów pomiędzy poszczególnymi przystankami, dzięki temu czas przejazdu skróci się o około 5 minut.

Linia AP2 – pomiędzy 22.40 a 05.30 uruchomione zostaną dodatkowe połączenia. Skorygowane będą również wybrane godziny odjazdów, tak aby dopasować kursy autobusów do rozkładów lotów oraz połączeń przesiadkowych. Zmieni się też czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami – będzie krótszy o ok. 2-4 minuty.

Linia AP3 – między 22.40 a 05.00 linia nie będzie kursować. Wprowadzona zostanie korekta godzin przejazdów pomiędzy poszczególnymi przystankami – czas przejazdu skróci się 6-7 minut.

Linia AP4 – zmieni się trasa przyjazdu, na której pojawi się nowy przystanek „Tychy Dworzec PKP”. Autobusy pojadą ulicami: Asnyka, Budowlanych (z obsługą przystanku „Tychy Hotelowiec”), Aleją Bielską, Katowicką, Beskidzką oraz Pszczyńską do przystanku „Giszowiec Osiedle”, gdzie włączą się na obecną trasę. W przeciwnym kierunku trasa prowadzona będzie analogicznie. Wprowadzone będą również korekty odjazdów (w celu utrzymania połączeń przesiadkowych, umożliwiający dojazd do portu lotniczego). Czas przejazdu linii będzie skrócony o około minutę.

6 komentarzy

  1. Dlaczego by tak linii AP2 oraz AP4 nie polaczyc w jedna linie brzposrednia Tychy – Pyrzowice ?

    Linka AP1 bedzie sie zatrzymywac na przystanku Gliwice Zajezdnia – w ten sposob linia AP1 zaczyna miec trase coraz bardziej podobna do trasy linii 850, dodatkowo od marca ma byc obslugiwany jeszcze dworzec w Bytomia (tak wynika z artykulu).

    A moze by tak w ogole polaczyc linie 850 i AP1 w jedna linie, a taryfa lotniskowa niech obowiazuje tylko miedzy Szarlejem a Pyrzowicami, natomiast miedzy Szarlejem a Gliwicami niech obowiazuje zwykle bilety za 4,80zl.

    Skoro ZTM jest sklony stworzyc linie autobusowe na tak dlugim dostanete, jak Gliwice Plac Piastow- Pyrzowice, to takich linii autobusowych na wieksze odleglosci powinno byc wiecej, np. Gliwice – Rybnik, Tarn G – Siewierz, Orzesze – Gliwice, Bytom – Dabrowa Gorn, Siemianowice – Myslowice, Knurow – Mikolow, Tworog – Boniowice i jeszcze kilka innych relacji mozna by dopisac.

  2. AP2 + AP4 nie mogą być łącznie – zbyt duża km trasa,
    Gliwice – Rybnik – Rybnik nie leży w Metropolii,
    Orzesze – Gliwice – brak znaczących potoków pasażerskich,

  3. Ktoś:
    Chodzi mi o to, że Metropolia wzięła się za połaczenia autobusowe Pyrzowice – duże miasta GOP-u, natomiast moga by się jeszcze wziąć za połaczenia autobusowe duże miasto – duże miasto w GOP-ie tam, gdzie tego brakuje.

    Odległość Gliwice – Rybnik jest, wyobraźmy sobie, mniejsza niż odległość Gliwice – Tychy i bardzo podobna do odległości Tarnowskie Góry – Katowice, a linie 33, E-2 oraz 820 czy 5 bezpośrdnio kursują.

    Obecnie z Rybnika do Gliwic kursuje MK Travel-Sylmar, a w dni nauki szkolnej dodatkowo jeszcze Feniks, ale Feniks o ile kiedyś miał kursy od rana do wieczora, od jakiegoś czasu ma tylko chyba pięć par kursów na dobę, tylko w dni nauki szkolnej. Teoretycznie jeszcze między Rybnikiem a Gliwicami jeździ minibus LeoExpress, ale cena na takim odcinku nie jest konkurencyjna, i do tego wymagana jest rezerwacja.

    Wyszukiwarki np. e-podroznik lub jakojade proponuja jazde Gliwice – Rybnik jako jazde linią 194 Gliwice – Leszczyny lub Gliwice – Debieńsko i przesiadkę na pociąg. Ale jazda Gliwice – Rybnik autobusem 194, następnie przesiadka na pociąg, autobus rybnicki lub bus Rybnik-Katowice jest tak samo męczaca, że mógłbym jaki pomysł porównac do jazdy z Pyrzowic do Katowic linią 85, następnie z przesiadką na pociąg lub tramwaj. Co jeszcze ciekawe, e-podroznik nie ma komunikacji miejskiej Rybnika, ale ma busy Rybnik-Katowice, ale e-podroznik ,,nie wie,, , że w Stanowicach można się przesiąść z busa na Katowice do 194. Po prostu e-podroznik nie proponuje jakiej przesiadki.

    Komunikację Gliwice – Rybnik można by poprawić, jakby tak busy Rybnik – Katowice jadące trasą Rybnik-Bełk-autostrada-Katowice, w zjeżdżały na zjeździe Knurów tylko po to, aby na rondzie tuz przy autostradzie umożliwić wsiadanie-wysiadanie pasażerów i praesiadki na linie ZTM.

    Dopóki Rybnik nie jest w ZTM, to jeszcze można by zrobić taki ersats, że o ile ZTM nie może stworzyć linii Gliwice – Rybnik, bo Rybnik nie jest w tzw. Metropolii – w tkim przypadku mżna by stworzyc linię autobusową np. Pyskowice – Gliwice – Wilcza, a komunikacja miejska Rybnika mogaby jakąś linię z Rybnika Ochojca predłużyć do Wilczy.

    Jest już pociąg Gliwice – Rybnik (Kubalonka), ale dwie pary kursów na tydzień nie stanowią rewolucji komunikacyjnej na tej trasie.

    Co do połaczenia Gliwice – Orzesze, dawniej na tej trasie jeździły zarówno pocigi, jak i PKS-y, dziś na trasie Gliwice – Orzesze można – teoretycznie – jechać z przesiadką między autobusem a pociągiem w Dębieńsku, Rybniku, Katowicach lub Mikołowie, a autobuem można jechać z przesiadką w Gierałtowicach. Ale jakby tk linię 636 z Orzesza zamiast do Knurowa skierować do Gliwic, to uwazam, że pomysł byłby niezły, połaczenia z Knurowew zostałyby w forie przesiadek na linie 8 i 58, następnie, linia taka byłaby kilometrowo krótsza, niż linia 33, a dodatkowo powstałby ,,spinacz,, między orzeską a gliwicką stacją kolejową.

  4. Szkoda, że nie ma wariantu AP1, który by jechał przez Tarnowskie Góry (przez DK 78). Byłaby to alternatywa dla wlokących się 80 i 112

  5. Michrze, zgadzam się, linie 112 i 80 wloką się niemiłosiernie, dodatkowo każd z tych linii kończy bieg w Gliwicach na Placu Piastów (nie jedzie dalej). Dawniej 80 jechała w wiekszości kursów do przystanku Gliwice Port, z obsługą Placu Piłsudskiego. Może to przystanek Gliwice Port był najlepsza destynacją osiemdziesiątki (dojeżdżało tam bardzi mało pasażerów), ale myslę, że linia 80 w Gliwicach mogłaby jechać do Opla czy na Starołbędzką, gdzieś bliżej KSSE. Także uważam, że ani 80, ani 112 nie powinny jechać przez Świetoszowice (no może kilku kursach), do obsługi Świetoszowic powinna być skierowana linia 288, z takim rokładem jazdy, aby odpowiadał potrzebom mieszkańców tej miejscowości.

    Przy konstrukowaniu rozkładów jazdy linii AP1-AP4 Tarnowskie Góry zostały tak jakby pominięte. Jakdojadę proponuje przesiadki m.in. na przystanku Szarlej Kaufland.

    Może kilka kursów AP1 można by przekierować przez Tarnowskie Góry, albo wyodrębnić jako osobną linię. Proponowałbym jazdę przez Kamieniec, gdyż w godzinach szczytu ronda we Wieszowej po prostu sa niewydolne i tworzą się długie korki, zwłaszcza w kierunku od Gliwic do Tarn. Gór.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *