Kasy za perony nie będzie

5 lutego PKP PLK zdecydowały o przesunięciu terminu wejścia w życie stawek jednostkowych za korzystanie z peronów na 15 grudnia 2019 r. tj. od wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2019/2020. Wysokość stawek będzie ponownie analizowana. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uwzględniają opinie przewoźników kolejowych oraz jednostek samorządu terytorialnego, które wpłynęły do spółki po opublikowaniu informacji o wprowadzeniu od lutego br. stawek jednostkowych za korzystanie z peronów.


–  Spółka szczególnie bierze pod uwagę informacje, iż samorządy nie założyły opłat w budżetach na 2019 r. Skutkiem wdrożenia opłat, według otrzymanych opinii, byłoby ograniczenie przewozów pasażerskich o charakterze publicznym w poszczególnych województwach, gdyż w budżetach na 2019 rok nie zakładano wprowadzenia dodatkowych opłat za dostęp do peronów w ramach udostępniania obiektów infrastruktury usługowej. Decyzja o zmianie terminu wynika również z toczącego się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej postępowania, które ma rozstrzygnąć, czy perony powinny być kwalifikowane jako infrastruktura kolejowa udostępniana w ramach minimalnego dostępu, czy jako element stacji pasażerskiej, będącej obiektem infrastruktury usługowej – czytamy w komunikacie opublikowanym przez zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce.

Od Redakcji: Naszym zdaniem przykre jest to, że instytucja, która jest tylko zarządcą a nie właścicielem kolejowego majątku, zamiast starać się poprawić warunki podróży pasażerom patrzy tylko jak tu wyciągnąć kasę od kogo się tylko da. Przewoźnicy pasażerscy nie mają innej formy realizowania swojej oferty jak tylko przez właśnie te miejsca. Zapłacić można jak się ma alternatywę i dokona się wyboru konkretnej propozycji. Tu takich możliwości nie ma. Pociągi mają płacić za to, że zatrzymają się na dworcu czy przystanku kolejowym? A gdzie mają się zatrzymywać? Na „PKSie”?

 

 

2 komentarze

  1. Dalej niech wymyślają nowe spółki, które tylko doją kasę.
    Niech pociągi zatrzymują się poza rejonami dworców, wtedy opłat nie bedzie.

  2. Po raz kolejny uwidacznia się jak chora jest sytuacja gdy usługodawca jako monopolista może ignorować prawa rynkowe. Przedstawiciele tej instytucji uczestniczyli w Kongresie kolejowym i powinni usłyszeć to co tam mówiono, ze kolej musi zabiegać o klienta a nie być biernym lub co gorsza zniechęcający.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *