Wiślanka za tydzień…

Dzisiaj miały zostać otwarte koperty z ofertami na mającą zostać zrealizowaną  w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego inwestycję „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów –Bieniowiec –Skoczów – Goleszów –Cieszyn/Wisła Głębce”. Niestety, po raz drugi nie udało się tego dokonać. Kolejne „podejście” za tydzień, 12 lutego. 


Jak dowiedzieliśmy się w PKP PLK, powodem kolejnego przedłużenia terminu otwarcia ofert, poprzedni został wyznaczony pod koniec stycznia, jest duże zainteresowanie potencjalnych wykonawców szczegółowymi zagadnieniami wynikającymi z ewentualnej realizacji inwestycji. Stąd duża ilość pytań do PKP PLK jako zleceniodawcy, które dotyczą poszczególnych zadań i ich punktów. Jeśli tak jest, to pozostaje się tylko cieszyć, że firmy rwą się do roboty przy tym zadaniu. A że wykonawcę poznamy o tydzień później? To nie jest istotne. Grunt, żeby wywiązał się z zadania, którego się podejmie i zostanie mu powierzone…

Przypomnijmy, ze szczegółowo pisaloiśmy TUTAJ co nas czeka w związku z remontem tej bardzo popularnej turystycznej linii i jej odnogą, czyli fragmentem LK 190 z Goleszowa do Cieszyna. Pozostaje nic innego jak tylko uzbroić się w cierpliwość i poczekać ten tydzień. Miejmy nadzieję, że warto…

 

14 komentarzy

  1. Należy się cieszyć, że inwestycja rusza i w efekcie będzie dostępna oferta podróżowania po Śląsku Cieszyńskim konkurencyjna w stosnku dla transportu samochodowego.
    Nasuwa się tylko pytanie, jak w projekcie i realizacji zostanie potraktowana skoczowska odnoga na Bielsko, czy jako niebyt, czy też jako perspektywniczny do uruchomienia ciąg linii 190 ?

  2. Tylko nie wszystko na raz. Już nie raz Koleje Śląskie pokazały jaka udręka jest z zastępczą komunikacją autobusową. W pierwszej kolejności powinien być wyremontowany odcinek Bronów –Bieniowiec, to pociągi można skierować przez Chybie, następnie odcinek linii 190 Goleszów-Cieszyn, co pozwoli na skierowanie pociągów przez Zebrzydowice, Cieszyn do Goleszowa i dalej do Wisły, gdy zostanie zamknięty odcinek Skoczów – Goleszów. Gdy już te odcinki zostaną wyremontowane, można zabrać się za resztę czyli Goleszów –Wisła Głębce. Stacja Goleszów już nie raz przyjmowała pociągi na postój, więc myślę, że spokojnie da radę, dodatkowo można wieczorne pociągi skierować do Cieszyna na postój. Nie wiem co wymyślą pracownicy ZLK Sosnowiec, ale według mnie będzie to najlepsza opcja, niż zamykanie wszystkiego na raz i kierowanie pociągów do Chybia, Zebrzydowic i Cieszyna, i przesiadanie podróżnych do ZKA Chybie-Wisła Głębce.

    1. Jeszcze jest taka mozliwosc: w przypadku nieprzejezdnosci szlaku kolejowego Chybie Mnich – Skoczow lub nawet Chybie Mnich – Wisla Glebce, pociag z Katowic mozna by przekierowac na Zebrzydowice oraz stworzyc skomunikowany autobus Drogomysl – DK81 – DW941 – Ustron – Wisla Glebce.

  3. A czy w projekcie tym jest przewidziana lacznica omijajaca Goleszow, z przystankiem przy ul. Radoniowej w Goleszowie? Proponuje nazwy: Goleszow (Glowny): pozostac przy nazwie Goleszow, Goleszow Gorny – nazwac Goleszow Centrum, a przystanek przy ulicy Radoniowej nazwac Goleszow Przystanek.

    Proponuje nie stosowac nazw: Goleszow Wschod i Goleszow Zachod, ze wzgledu na bliskosc Rep. Czeskiego (záchod po czesku to ubikacja).

    1. Puki co nie ma planów budowy wspomnianej łącznicy. Zmiana czoła w jednostce to 10 minut wiec łącznica nie jest konieczna.

      1. To zle, ze nie ma na ta chwile planow budowy takiej lacznicy, gdyz utrudnia to trasowanie pociagow relacji np. Cieszyn –
        Wisla, Frydek Mistek – Wisla, Zebrzydowice – Wisla, czy nawet Ostrava – Wisla.

        1. Ale ike takich połaczeń bylo by w ciagu doby? Nawet jesli bylo by ich 10 to budowa łącznicy jest nieopłacalna. Ruch towarowy już nigdy do nie będzie realizowany do Wisły i okolic. Połączenia ktore wymieniłeś są raczej w sferze odległych marzeń. Trzeba byc realistą.

        2. ISEDR, połaczenie kolejowe Cieszyn – Wisła można by zorganizwać na wiele różnych sposobów, przykład tak: otóż obecnie (i od chyba czterech rocznych rozkładów) jeżdżą w takcie około dwugodzinnym pociagi Frydek-Mistek – (polski) Cieszyn. Taki skład wjeżdża do Cieszyna i po krótkiej chwili jedzie w powrotna podróż. Jakby taki skład, na przykład tylko w soboty i w niedziele, jechał dalej z Frydku-Mistku aż do Wisły Głębiec, to przypuszczam, że po dwóch godzinach zdążyłby na obsługę następnego kursu powrotnego do Frydku. Mogłaby powstać turystyczna kolej beskidzka, gdyż z praktycznie z każdej stacji kolejowej między Frydkiem i Wisłą Głębcami wychodza jakieś szlaki w góry, oprócz tego w pobliżu niejednej stacji na takiej trasie są inne atrakcje turystyczne, jak np. basen w Wiśle, kolej linowa na Czantorię, na Skolnity itd.

          Wokół stacji kolejowej w Goleszowie nic szczególnego nie ma (stacja ta leży na uboczu miejscowości), więc wjazd pociągu Cieszyn – Wisła na dworzec do Goleszowa to uważam byłaby strata czasu, a obecnie czesto korzysty czas jazdy decyduje, że podróżni wybierają pociąg, a nie inny środek transportu.

          Jakby jeszcze powstał przystanek w okolicy ul. Radoniowej (między centrum Goleszowa a Kozakowicami), to taki przystanek ułatwiałby przesiadki pomiędzy pociągami Katowice – Wisła a autobusami Wisła – Goleszów – Cieszyn. Dodatkowo, turyści chcący wejść czarnym szlakiem na Tuł, Mała lub Wielką Czantorię, mieliby nieco bliżej, aniżeli z dotychczasowej lokalizacji postoju pociągów w Goleszowie.

          O ile dobrze pamiętam historię budowy tej linii, to w 1888 otwarto do uzytku linie kolejową Koletin – Hulin – Frydek – Cieszyn – Bielsko, wraz z odnogą Goleszów – Ustroń (natomiast odcinek Ustroń – Wisła Gębce wybudowano w okresie międzywojennym). Tylko nie jestem pewien, czy pociągi z Ustronia, bez zmiany czoła, mogły kontynuować jazdę w stronę Bielska czy w stronę Kojetina.

          1. Co i tak nie zmienia faktu że łącznica puki co nie jest w planach. Poślij ten wywód do zakładu w Sosnowcu, moźe dadzą sie przekonać.

          2. A łącznica na Cieszyn by się przydała Wispol dziennie uruchamia wraz z busami ponad 100autobusow Wisła cieszyn

  4. Istotne istotne, bedzie sie tak przeciagac i przeciagac. Nie rozumie zleceniodawcy, przeciezy w specyfikacji zamowienia jest wszystko? Moze to PKP PLK nie wie czego naprawde chce od wykonawcy!!

  5. Jeszcze jest taka mozliwosc: w przypadku nieprzejezdnosci szlaku kolejowego Chybie Mnich – Skoczow lub nawet Chybie Mnich – Wisla Glebce, pociag z Katowic mozna by przekierowac na Zebrzydowice oraz stworzyc skomunikowany autobus Drogomysl – DK81 – DW941 – Ustron – Wisla Glebce.

  6. Najważniejsze, aby któryś z wykonawców zmieścił się w założeniach PLK, a to ostatnio jest trudne. Bo jak wszyscy przekroczą zakładany budżet, to ten tydzień, to będzie pikuś wobec czasu, jaki będą się zastanawiać czy kasy dołożyć, czy warto, albo czy nie daj Boże coś obciąć. Tak jest na nieodległej 117-tce: otwarcie ofert było już kilka miesięcy temu, a rostrzygnięcia nie widać.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *