Ornak po małopolsku

Kolejna wyprawa Ornakiem z Katowic do Zakopanego i z powrotem miała na celu przekonać nas jak wygląda wprowadzenie nowej taryfy dla tego połączenia, adresowanej głównie dla pasażerów korzystających z tej relacji wyłącznie w obrębie województwa małopolskiego. No i w niedzielę przekonaliśmy się, że wygląda to całkiem, całkiem…


Oszczędzimy Wam dzisiaj kolejnej relacji jak to Ornak jechał z Katowic przez Tychy, Pszczynę, Bielsko-Białą, Żywiec do stacji docelowej, bo pisaliśmy już o tym kilkanaście razy. I kolosalnych zmian nie ma. Właściwie nie ma ich w ogóle. Tylko taka techniczna informacja, że wczoraj połączenie obsługiwała jednostka EN71AKŚ-101, która należycie wykonała zadanie.

I tu kilka słów o Bilecie Zakopiańskim, które wprowadziły Koleje Śląskie dla pasażerów Ornaka. To propozycja dla pasażerów nie tych, którzy jadą z Katowic czy Tychów, lecz zaczynających swoją podróż w kierunku Zakopanego np. w Nowym Targu czy Poroninie. Oferta ta umożliwia podróżowanie na takich odcinkach jak: Zakopane – Nowy Targ, Biały Dunajec/Poronin – Nowy Targ, Zakopane – Biały Dunajec/Poronin oraz Poronin – Biały Dunajec. Pamiętajmy jeszcze o tym, że jednostka KŚ obsługuje dodatkowo jeszcze jedną parę połączeń w ramach uruchomionej kilka miesięcy temu przez ościenne województwo Podhalańskiej Kolei Regionalnej na dystansie Zakopane – Nowy Targ. I tam też ten bilet obowiązuje.

I wczoraj okazało się, że ma wzięcie. Podczas kursu do Zakopanego zwróciliśmy uwagę na to jak będą wyglądać potoki ludzkie. I okazało się, że dzieląc na tych, co przyjechali „od nas” i na tych, co wsiedli do pociągu od Rabki-Zdrój poczynając, to proporcja na stacji docelowej wynosiła 1:1.  A w prawdziwe zdziwienie wprawiła nas sytuacja z Poronina, gdzie do pociągu wsiadło ponad 15 osób. A to przecież do Zakopanego to już tylko jedna stacja. Z pociągu skorzystali ludzie, którzy na Krupówki mieli przysłowiowy rzut beretem. A to oznacza, że znów kilka samochodów zostało pod pensjonatami w tej miejscowości.  Wyeliminowane zostały więc znane jeszcze z czasów Giewonta czy wczesnego Ornaka dziwne zdarzenia, że pasażerowie chcący skorzystać z pociągu KŚ choćby w rzeczonym Poroninie czy Białym Dunajcu rezygnowali, po uzyskaniu informacji ile kosztuje przejazd np. na odcinku 10 kilometrów. Bo nie było co zaproponować. Był problem? Trzeba było zareagować i wydaje się, że KŚ zrobiły to skutecznie. No bo skoro już się jeździ po tej Małopolsce, to dlaczego nie spróbować zawalczyć tam o pasażera.

Ornak, sam w sobie, to wspaniały przykład do badania wielu możliwości, wynikających z jego kursowania. Planujemy sprawdzić niebawem jakie są realne możliwości wykorzystania pięciu godzin i 50 minut, które otrzymujemy do dyspozycji pomiędzy przyjazdem KŚ-iowego pociągu pod Tatry a jego powrotem na własne śmieci. Zapewniamy, że na Gubałówkę spokojnie zdąży się i to nie wjechać kolejką a wejść i zjeść np. dobry obiad. Szykujemy się do poważniejszych wyzwań i sami jesteśmy ciekawi co z tego uda się nam zrealizować.

Wiemy już też, gdzie w pobliżu dworca w Zakopanem czy w Nowym Targu, gdzie obecnie dwie i pół godziny rezyduje jednostka KŚ podczas wyprawy do Małopolski, zjeść tanio i dobrze. A sprawdziliśmy to choćby dlatego, że od ubiegłego poniedziałku po artykule Damiana Kazimierczaka Jedźcie i jedzcie nalegacie wręcz na kontynuację tego tematu. Zapewniamy, że będzie ciąg dalszy. I to w solidnej porcji. I to nie tylko na portalu Silesia Info Transport, ale również na czymś nowym, które się niebawem pojawi…

Fot. Kinga Chwil (Kolej Śląskie), Silesia Info Transport

4 komentarze

  1. Nadal nie rozumiem, dlaczego Ornak nie zatrzymuje się na wszystkich stacjach między Nowym Targiem a Zakopanem.

  2. A ciekawe ile mechanik ma przerwy? Pewnie jak zawsze biegiem a głupiemu radość? Napiszcie coś o”Kubalonce” że średnia frekfencja wynosi 10% i wozi powietrze.

    1. Drogi Tomaszu maszynista ma w Zakopanem godzinę w hakiem, następnie w Nowym Targu 2,5 godziny, a na powrocie z Nowego Targu i przejściu składu na Katowice 0,5 godziny.

  3. W artykule brakuje podstawowej informacji: ile kosztuje bilet KŚ na odcinku Nowy Targ – Zakopane.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *