Co potrafią inni….

 

Pod koniec roku, po 12 latach, wrócą pociągi pasażerskie na trasę Leszno – Głogów. PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z Gminą Miejską Głogów i Gminą Wschowa wyremontują tory i 4 stacje kolejowe. Choć to rzecz nie z naszego regionu, to chcemy pokazać na przykładzie tej inwestycji, że jest możliwa współpraca zarządcy infrastruktury z jednostkami samorządowymi przy odbudowie zamkniętych szlaków. I to nawet na polu finansowym.


PKP Polskie Linie Kolejowe  podpisały w listopadzie ubiegłego roku z władzami gmin Głogów i Wschowa . porozumienie na współfinansowanie remontu toru na linii kolejowej nr 14 między Lesznem a Głogowem. Przebudowa pozwoli na ponowne, po 12 latach przerwy, uruchomienie pociągów pasażerskich. Harmonogram prac przewiduje wymianę torów i modernizację peronów na stacjach Lasocice, Wschowa, Stare Drzewce i przystanku Głogówko. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa m.in. dzięki poprawie stanu 30 przejazdów kolejowo – drogowych. Po przebudowie linii pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 100 km/h.

Zakończenie inwestycji planowane jest na listopad 2019 r. Umożliwi to jazdę pociągów pasażerskich na trasie Głogów – Leszno od rozkładu 2019/2020. Według założeń, po zakończeniu prac, zostanie stworzona możliwość przejazdu pociągu pasażerskiego w relacji Głogów – Leszno w czasie do 55 minut. Zakładane jest uruchomienie minimum 6 par pociągów pasażerskich w nowym rozkładzie jazdy pociągów 2019/2020. Wartość wykonania dokumentacji i prac budowlanych to około 12 mln zł netto. Gmina Miejska Głogów dofinansuje roboty w kwocie 2,5 mln zł netto, Gmina Wschowa w kwocie 0,5 mln zł netto. Pozostałe środki zapewnią PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zdaniem naszej redakcji to doskonały przykład i odpowiedni moment na podjęcie próby rozmów o zastosowanie podobnego rozwiązania na fragmencie linii 190 z Bielska-Białej do Skoczowa. Nie będziemy tu już wracać do tego, jakie jest znaczenie tej linii, jaka jest chęć mieszkańców wyrażona już kilkakrotnie w akcjach zbierania podpisów czy jak jednym głosem mówią samorządy z miejscowości przez które przechodzi ten szlak. Gdyby linia 190 leżała w innej części Polski, to prawdopodobnie już od dawna jeździłyby po niej pociągi. Tymczasem mijają kolejne dni, tygodnie, miesiące. I co? I nic…  Irytujące jest to, że wszędzie myślą, starają się i szukają nawet niekonwencjonalnych rozwiązań takich problemów. A u nas się gada, gada i gada. Albo udaje, że problemu nie ma…

 

Fot. https://dolny-slask.org.pl

Dworzec kolejowy w Głogowie 

2 komentarze

  1. Przedstawiony przez Was przykład z wartością wykonania dokumentacji i prac budowlanych 12 mln zł netto znacząco różni się od planowanych przez PLK kosztów przywrócenia do ruchu odcinka L190 Bielsko-B. – Skoczów. Kalkulacja PLK sprzed 3-ch lat (na dziś już pewnie nieaktualna) to 120 mln PLN. To jest 10-cio krotność kwoty z ww. przykładu. Nawet jeśli przyjąć, że te kalkulacje były przestrzelone w górę, po to żeby zniechęcić walczących o tą linię, to i tak realny koszt (z wykorzystaniem materiałów staro użytecznych) nie będzie chyba niższy jak 50 mln PLN. Przy takiej kwocie PLK mogłaby oczekiwać jakieś 20 mln dofinansowanie ze strony gmin. Boję się czy byłoby to dla nich do przełknięcia. Może gdyby docelowo dołożono przystanków w obszarze gmin Bielsko-B. Jaworze i Jasienica i kursowało co najmniej 14 par pociągów (szynobusów) w takcie godzinnym (coś ala tramwaj) to jest szansa żeby zainteresowane gminy weszły w to. Przy 6-ciu parach pociągów i istniejącymi już przystankami gminy mogą nie być zainteresowane.

  2. Tylko zapomnieliście dodać ile lat już trwa niedogadywanie się trzech województw w sprawie tej linii i mnóstwo pracy włożony, by w końcu takie porozumienie uzyskać… To tylko pokazuje jak kuleje współpraca województw i granice tych jednostek administracyjnych dla pociągów są czasem tak trudne do przekroczenia jak granice zwaśnionych albo będących w stanie wojny krajów… Z naszego podwórka wystarczy wskazać Opole-Lubliniec (o Zawadzkiem w stronę TG nawet nie wspomnę…)…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *