„Lotniskowce” działają … i to dobrze

Ponad 23 tys. biletów dobowych sprzedanych od listopada. Rosnąca sprzedaż ma związek z uruchomieniem linii autobusowych do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice Airport w Pyrzowicach, którymi można podróżować właśnie na podstawie biletu dobowego.


Ponad 8,3 tysięcy w listopadzie i blisko 15 tysięcy w grudniu – tyle biletów dobowych zostało sprzedanych w ostatnich dwóch miesiącach 2018 roku. Od listopada 2018 roku do sprzedaży wrócił również papierowy odpowiednik tego biletu, który dodatkowo uprawnia do jednorazowego skorzystania z przejazdu pociągami Kolei Śląskich na terenie Metropolii.

Skończyły się czasy, gdy do portu lotniczego w Pyrzowicach pasażerów woziły wyłącznie komercyjne linie autobusowe i minibusowe. Od 13 listopada 2018 roku na lotnisko można dojechać czterema liniami autobusowymi komunikacji miejskiej, które zostały uruchomione przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Do przejazdu tymi liniami upoważniają bilety 24-godzinne oraz dedykowane bilety 30 i 90-dniowe. Sprzedaż tego pierwszego wyraźnie wzrosła w końcówce minionego roku.

W listopadzie biletów dobowych sprzedano łącznie 8 313, a w grudniu – 14 865. Dla porównania, w listopadzie i grudniu 2017 roku ich sprzedaż wynosiła odpowiednio: 2 123 oraz 2 127. Dodajmy, że łączna sprzedaż obejmuje nie tylko bilety wydrukowane przez kierowców linii lotniskowych, ale również m.in. te kupione w automatach ŚKUP, zakodowane na kartach ŚKUP oraz kupione za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

Wysoka sprzedaż biletów dobowych pokazuje, jak ważne dla mieszkańców Metropolii było utworzenie bezpośredniego połączenia autobusowego z lotniskiem w Pyrzowicach. Dobrym posunięciem było także przywrócenie biletu dobowego w wersji papierowej. Z naszych danych wynika, że to właśnie bilet w tej formie był najchętniej kupowanym przez podróżnych. Trzeba jednak pamiętać, że suma sprzedanych biletów dobowych nie odzwierciedla bezpośrednio liczby pasażerów, którzy skorzystali w tym okresie z linii lotniskowych. Wynika to z faktu, że bilet dobowy zachowuje swoją funkcjonalność biletu komunikacji miejskiej i upoważnia do podróżowania – w trakcie swojej ważności – wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami w całej Metropolii. Częściowy obraz tego, ile osób skorzystało z linii lotniskowych daje nam liczba biletów sprzedanych bezpośrednio przez kierowców tych linii. Częściowy, ponieważ ktoś mógł skorzystać z tych linii, kupując wcześniej bilet np. w automacie, albo przez aplikację mobilną mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Z przygotowanego podsumowania dwóch ostatnich miesięcy 2018 roku wynika, że najwięcej biletów dobowych zostało kupionych właśnie u kierowców linii lotniskowych. W listopadzie było to 2 989 a w grudniu już 7 514. Natomiast z automatów ŚKUP w listopadzie wydrukowano 2 815 biletów dobowych, a w grudniu było to już 5 016.

5 komentarzy

  1. Zastanawiam się, czy EKO-bilety w wersji 6, 12 i 24 godzinne też są ważne w liniach lotniskowych.
    Bo jeśli nie, to mamy taka sytuację:

    – EKO bilet sześciogodzinny za 16 PLN jest ważny w pociągach KŚ i autobusach ZTM, oprócz lotniskowych linii, to znaczy pasażer, chcący jechac z dalszej stacji sieci KŚ (np. z Beskidów) do Pyrzowic, może kupić EKO-bilet sześciogodzinny, ale na lotnisko taki pasażer dojedzie na ten bilet co najwyżej zwykłymi liniami autobusowymi

    – bilet lotniskowy za 14 PLN ważny jest całą dobę w autobusach ZTM Katowice i przy jednym przejeździe bez przesiadek KŚ wewnątrz tzw. metropolii, ciekawe, co rozstrzyga, czy jeden przejazd pociągiem na podstawie biletu lotniskowego już się odbył, pewnie pieczątka od konduktora w pociągu – ale jak podróżny chce dojechać pociągiem poza tzw. Metropolię, lub spoza tzw. Metropolii, to drugi bilet na pociąg należy kupić.

    Wyszukiwarka połaczeń autobusowych i kolejowych http://www.jakdojade.pl, zawiera także linię AP1 – AP5, i widac w tej wyszukiwarce, że duża część połączeń np. z Gliwic do Piekar czy z Gliwic do Bytomia, a także większość nocnych połaczeń z Tychów do Gliwic, jest proponowana właśnie liniami AP1 – AP5. Tylko, czy pasażerowie będą wiedzieć, że aby skorzystać z przejazdu linią AP1-AP5, należy mieć wykupiony bilet co najmniej za 14 PLN, lub też należy mieć bilet miesięczny (oczywiście specjalny droższy miesięczny, obejmujący linie AP1-AP5).

    Także myślałem sobie, czy bilet lotniskowy a 14 PLN jest w pociągu tylko HONOROWANY, czy może także SPRZEDAWANY. Wyobraźmy sobie, że pasażer jedzie pociagiem KŚ spoza tzw. Metropolii, i w kasie (lub u konduktora) kupuje bilet: proszę bilet do pierwszej stacji, gdzie zaczyna się Metropolia, oraz bilet lotniskowy za 14 PLN.

  2. Ja na EKO-bilecie jeździłem na lotnisko za 16 zł z Bielska-Białej, tylko przez Bytom i dalej autobusem nr 85… 🙂
    Oczywiście, jak miałem tyle czasu do samolotu… 😉
    Rano, to jednak zawsze kolega mnie „przy okazji” jazdy do Gliwic – na lotnisko zawoził… 🙁

    1. No o to mi właśnie chodzi. Osoba z terenu tzw. Metropolii dojedzie do Pyrzowic na lotnisko za 14 PLN z dowolnego przystanku autobusowego, a nawet jak chce podróż zacząć od jazdy pociągiem, to bilet kupi w biletomacie (nie jestem pewien, czy kasa biletowa KŚ lub choćby i nawet PKP IC sprzeda bilet na lotnisko).

      Natomiast osoba spoza tzw. Metropolii (Cieszyn, Bielsko, Żywiec, Częstochowa, Lubliniec) na lotnisko dojedzie albo na Eko-Bilet ale wówczas nie może taka osoba korzystać z linii AP1 – AP5, albo musi zakupić minimum dwa bilety : )

      A wystarczyłoby, aby EKO-bilety były ważne w liniach AP1 – AP5 i podróż na lotnisko w Pyrzowicach spoza tzw. Metropolii byłaby taryfowo znacznie ułatwiona.

      1. Jeżeli Marszałek Województwa Śląskiego dofinansuje linie lotniskowe to da się sprawę załatwić.
        Inaczej… dlaczego mieszkaniec tzw. ma fundować przejazdy mieszkańcom niemetropolii?

  3. Soad, pytanie tez jest takie: czy bilet na linie AP1-AP5 mozna kupic w kasie Kolei Slaskich lub u obslugi pociagu? Bo jesli nie mozna, to pasazer spoza GOPu, aby skorzystac z linii AP1-AP5, musi kupic co najmniej dwa bilety.

    Jak napisal Pawel we wpisie powyzej, na jeden bilet spoza GOP-u do Pyrzowic sie dojedzie, ale tylko na Ekobilet, na na Ekobilet, to z pominieciem linii AP, np. linia 85 z Bytomia.

    Pytasz sie, dlacego mieszkaniec tzw. … wiec tak Ci napisze: jakbym wiedzial, jak ZTM Katowice i Koleje Slaskie dziela sie przychodami z Ekobiletow, to moglbym nabrac zdania na ten temat.

    Ale jak nie wiem, to ciezko mi sie wypowiedziec. Jak Ekobilet funkcjonuje w autobusach ZTM tylko na zasadzie honorowania, to w TAKIM PRZYPADKU mieszkancy tzw. Metropolii, wychodziloby na to, ze jedna wspolfinansuja podroze autobusami pasazerom spoza GOP-u.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *