Jest kasa na Węglówkę

Ponad 3,2 mld zł dofinansowania unijnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 otrzymały PKP Polskie Linie Kolejowe na realizację dwóch inwestycji:. Chodzi o przebudowę stacji Rzeszów Główny i modernizację popularnej „Węglówki, czyli linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo. My, z racji naszej właściwości miejscowej, przyjrzymy się bliżej tylko tej drugiej umowie.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały umowę na dofinansowanie dwóch projektów „„Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”

– Dofinansowanie ponad 3 mld zł na modernizację „Węglówki”, linii łączącej Śląsk z portami, umożliwi zwiększenie kolejowych przewozów towarowych – realizację jednego z głównych celów PKP PLK w obecnej perspektywie finansowej – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zarządca infrastruktury zamierza zmodernizować ponad 200 km linii kolejowej. Prace obejmą wymianę torów, rozjazdów oraz sieci trakcyjnej. Podwyższona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 140 km/h. Pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h. Usprawni się przewóz towarów ze Śląska do portów w Gdańsku i Gdyni. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną obsługę większej liczby składów towarowych. Budowa nowych 4 lokalnych centrów sterowania Bytom, Tarnowskie Góry, Herby Nowe i Zduńska Wola Karsznice, w większym stopniu zagwarantuje bezpieczną i płynną jazdę pociągów. Do prowadzenia ruchu z wyższą prędkością zostaną dostosowane obiekty inżynieryjne. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym m.in. dzięki modernizacji przejazdów kolejowo – drogowych.

Zdaniem PKP PLK, Magistrala Węglowa ma istotne znaczenie dla ruchu pasażerskiego. W ramach inwestycji przebudowane zostaną stacje i przystanki w tym: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Radzionków Rojca , Radzionków, Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie, Kalety, Strzebiń, Boronów, Herby Nowe, Chorzew Siemkowice, Huta, Rusiec Łódzki , Chociw Łaski, Siedlce Łaskie, Kozuby i Zduńska Wola Karsznice Południowa i, z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.

Tutaj ma powstać „nowy” przystanek Bytom Północny

Na koniec warto podkreślić, że w komunikacie ujęte zostały propozycje, które zostały wprowadzone m.in dzięki staraniom tzw. czynnika społecznego. Na przykład mieszkańcy Chorzowa i, przede wszystkim studenci, zyskają nowy przystanek kolejowy – między stacjami Chorzów Miasto i Chorzów Batory, w okolicach ulicy Strzelców Bytomskich przy kampusach Uniwersytetu Śląskiego. Warto tu przypomnieć, że to właśnie władze i studenci UŚ przy poparciu Kolei Śląskich i lokalnych władz rozpoczęły starania o stworzenie tego przystanku. Również mieszkańcy Bytomia zyskają nowy przystanek w dogodniejszej lokalizacji. Planowane jest przesunięcie o około 500 metrów na północ przystanku Bytom Północny w rejon skrzyżowania linii kolejowej z ulicą Strzelców Bytomskich, łączącą centrum Bytomia z północnymi dzielnicami miasta i Radzionkowem i Tarnowskimi Górami . I w tym przypadku realizacja tego pomysłu miała miejsce dzięki świetnej współpracy przedstawicieli Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, Kolei Śląskich i władz miasta. A nam, redakcji Silesii Info Transport jest niezwykle miło, że braliśmy czynny w pracach nad tymi dwoma inicjatywami, doprowadzonymi do szczęśliwego finiszu.

6 komentarzy

  1. To dobrze, ze powstanie przystanek miedzy Chorzowem Batory a Chorzowem Miasto. Bedzie to prawdopodobnie pierwszy od czasu PRL-u wybudowany nowy przystanek kolejowy w GOP-ie, poza Tychami.

    Jeszcze moglby powstac przystanek Bytom Szombierki, kolo elektrocieplowni, zarowno przy torach w strone Gliwic, jak i przy torach w strone Tarnowskich Gor.

    Jak powstana przystanki Chorzow kolo uniwersytetu, Bytom Szombierki i w nowej lokalizacji Bytom Polnoc, to powinna rozpoczac sie powazna dyskusja, czy komunikacja pasazerska w ciagu Katowice-Chorzow-Bytom-Tarnowskie Gory powinna sie opierac na liniach autobusowych 820 i 830 – czy na pociagu.

    1. Jeszcze przydałby się Bytom Rozbark oraz Tarnowskie Góry Osada Jana. I wtedy mamy świetną trasę na SKM. I nie jest potrzebne 820.

  2. Tak, takze przystanki Tarnowskie Gory Osada Jana (przy Obwodnicy), Bytom Polnoc (w nowej lokalizacji), Bytom Szombierki (przy elektrocieplowni, takze przy torach w kierunku Gliwic) sa konieczne.

  3. I takze jest potrzebny przystanek Bytom Rozbark, w okolicy skrzyzowania DW911 z DK94 (ul. Siemianowicka), aby ulatwic przesiadki z kierunku Brzezin i Dabrowki w strone Chorzowa i Katowic, kto wie, moze w najblizszych latach ruch samochodowy bedzie tak rosl, ze . . . odbuduja linie tramwajowa nr 8 ? ? ?

  4. Tak, Adaś, w pełni się zgadzam. Pociąg osobowy z Tarnowskich Gór do Katowic powinien się zatrzymywać na następujących przystankach: Tarnowskie Góry, Tarnowskie Góry Osada Jana przy Obwodnicy, Nakło Śląskie, Radzionków, Radzionków Rojca, Bytom Północ, Bytom Karb, Bytom, Bytom Rozbark (przy skrzyżowaniu DK94-ul. Siemianowicka i DW911, może kiedyś w przyszłości przesiadki na tramwaj w stronę Brzezin Śląskich), Chorzów Stary, Chorzów Miasto, Chorzów Uniwersytet, Chorzów Batory, Katwice Załęże, Katowice.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *