UTK w pociągach do Trzech Króli

Przez cały okres świąteczny inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzają dodatkowe kontrole pociągów. Pracownicy UTK częściej niż zwykle sprawdzają, czy przewoźnicy zapewniają odpowiednie warunki podróży. Taki szczególny nadzór potrwa do 6 stycznia przyszłego roku, a jego celem jest zapewnienie bezpiecznej i komfortowej podróży wszystkim pasażerom kolei.


Ze względu na znaczny wzrost liczby pasażerów w okresie Świąt Bożego Narodzenia oraz w czasie Sylwestra i Nowego Roku Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego będą przeprowadzać dodatkowe, niezapowiedziane kontrole. Sprawdzą stan techniczny oraz oznakowanie pojazdów i zatłoczenie pociągów.

– Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego zwracają uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo podróżnych, ale także bardzo istotny jest komfort podróżowania. Dlatego kontrolowane są m.in. czystość składów, działanie ogrzewania i frekwencja w pociągu – zapewnia Ignacy Góra, Prezes UTK.

Zwiększona liczba prowadzonych kontroli dotyczy głównie okresu między 21 grudnia 2018, a 6 stycznia 2018 r. Prezes UTK z wyprzedzeniem pytał też przewoźników o przygotowania do szczytu przewozowego, między innymi o środki, jakie zostały przygotowane do zabezpieczenia powrotów z wydarzeń masowych takich jak impreza sylwestrowa w Zakopanem.

Warto wiedzieć, że w przypadku braku zapewnienia przez przewoźnika odpowiedniej  jakości podróży pasażerowie mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskie gwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch – 25% ceny biletu, przy ponad dwugodzinnym opóźnieniu – połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.

Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można poskarżyć się również do UTK. Do końca listopada bieżącego roku wpłynęło 1228 skarg (dla porównania: w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 1048 zgłoszeń, a w całym 2017 r.: 1151 skarg). Dotyczyły one głównie niewłaściwej obsługi przez drużyny konduktorskie i pracowników kas biletowych, niekomfortowych warunków przejazdu (w tym m.in. problemów z ogrzewaniem i klimatyzacją), niesatysfakcjonującego sposobu rozpatrzenia skarg i reklamacji przez przewoźników kolejowych, konstrukcji rozkładu jazdy, opóźnień oraz odszkodowań związanych z doznanymi niedogodnościami podczas podróży.

Fot. UTK

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *