Ornak regionalny

Nie jest to tajemnicą, że w naszych artykułach często dawaliśmy upust naszej wielkiej sympatii do Ornaka, czyli międzywojewódzkiego połączenia Kolei Śląskich Katowice – Zakopane – Katowice. W bieżącym rozkładzie jazdy jednostka naszego przewoźnika nie dość, że rano w wybrane dni zawiezie nas do stolicy Tatr, to tam, zamiast pięciogodzinnego postoju przed powrotnym kursem, wykona drobną przysługą na rzecz turystów i lokalnej społeczności.


W kwietniu jeszcze bieżącego roku, w województwie małopolskim uruchomiony został system połączeń kolejowych pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem. Ochrzczono to Podhalańską Koleją Regionalną. Bodajże 15 par połączeń dziennie obsługują Przewozy Regionalne. W rozkładzie jazdy, który niedawno wszedł w życie, zastosowano bardzo ciekawe, które naszym zdaniem warto zaprezentować. Gdyż jest przykładem na to, że w naszym kraju jest możliwe porozumienie pomiędzy różnymi przewoźnikami kolejowymi i właściwym urzędem. I nic na siłę, tylko z dobrej woli, w interesie pasażerów.

Ponieważ KŚiowy Ornak przyjeżdża z Katowic do Zakopanego w okolicach godziny 11, a wraca do nas po 16.30, to w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego i Przewozami Regionalnymi ustalono, że w dni gdy Ornak wybiera się ze Śląska do Małopolski żeby nie stać bezczynnie przez ponad pięć godzin pod Giewontem pociąg KŚ wysłany zostanie na dodatkową podtatrzańską misję. Innymi słowy – nasza jednostka obsłuży jedną parę połączeń wchodzących w skład PKR. I tak – pociąg KŚ można spotkać na trasie podhalańskiej „kolejki” jako kurs nr 30546 wyruszający z Zakopanego o godzinie 12.25 a z powrotem (nr 30579)odjeżdżający z Nowego Targu o 15.27. Przy okazji, tu możemy się pochwalić, uchwycenie wobec tego w tym rozkładzie w takiej sytuacji jednostki KŚ na stacji postojowej Spyrkówka, tak jak nam się to udało pod koniec ubiegłego roku, jest aktualnie bardzo trudne. Bo pociągi KŚ pod Tatrami nie odpoczywają , tylko wożą ludzi.

Tego typu sytuacja wymogła też działania osób związanych z tworzeniem oferty przewozowej w biurach przy Raciborskiej. Oczywiście, ten powód jest ważny, ale pomyślano też o osobach podróżujących naszymi pociągami do Zakopanego, normalnym, „ornakowym” kursem, dla których, z bliskich Zakopanemu stacji KŚ stworzyły nowy rodzaj uprawnienia do podróży.

– Bilet Zakopiański umożliwia podróżowanie na takich odcinkach jak: Zakopane – Nowy Targ, Biały Dunajec/Poronin – Nowy Targ, Zakopane – Biały Dunajec/Poronin oraz Poronin – Biały Dunajec. Bilet wydaje się na przejazd w jedną stronę i jest on ważny przez 30 minut od daty zakupu (lub daty wskazanej przez nabywcę). Pod względem cenowym oferta kształtuje się naprawdę atrakcyjnie – w zależności od odcinka cena za bilet normalny waha się od 4 do 3 złotych. Dodatkowo zastosowanie mają zniżki ustawowe, jak np. ulga studencka czy uczniowska – czytamy w komunikacie KŚ.

A my, tradycyjnie, na pewno pojawimy się kilkakrotnie na pokładzie Ornaka, bo jak już było wyżej, nie tylko dlatego, że go lubimy. Także dlatego, że po prostu warto…

2 komentarze

  1. No i swietnie. Tabor jest po to by jezdzil! To niech sie jeszcze chlopaki dogadaja w sprawie polaczenia Kraków-Wisla.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *