Same zalety remontu wiślanki

„Podróż do Cieszyna, Ustronia i Wisły Głębce? Tylko pociągiem” . Tak biuro prasowe PKP PLK nazwało informację o ogłoszeniu przetargu dla zadania „Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych w ramach projektu pn: „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce”. My pisaliśmy o tym w miniony wtorek, w artykule Nareszcie jest czas wiślanki. Dzisiaj kilka słów o tym, co ma się zmienić na wyżej wymienionych liniach kolejowych z punktu widzenia inwestora, czyli zarządcy infrastruktury.


PKP PLK potwierdzają, że ogłosiły przetarg na wykonanie prac projektowych i robót budowlanych w ramach projektu pn.: „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”. Projekt ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020. Jego wartość szacowana jest na ok. 350 mln zł.

Rewitalizacja linii kolejowych na odcinku Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce ujęta jest w Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Śląskiego. Według planów – mają zostać odnowione 23 perony na 19 stacjach i przystankach i mają zostać ułożone 52 kilometry nowych torów

Przebudowane zostaną stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Prace obejmą też przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka, Wisła Kopydło.

Dodatkowo, podróżni będą mogli skorzystać z nowych stacji takich jak Skoczów Osiedle oraz Ustroń Poniwiec. Zniknie przystanek Cieszyn Mnisztwo (linia 190) a powstanie Cieszyn Uniwersytet, a zamiast Wisły Obłaziec (linia 191) pojawi się Wisła Jawornik. Oprócz nazwy, planowana jest zmiana lokalizacji tych przystanków.

W sumie aż 23 perony zostaną zmodernizowane. Pojawią się na nich nowe wiaty, ławki, gabloty informacyjne, oraz stojaki na rowery. Perony zyskają nowe oświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo podróżowania. Same perony będą też podwyższone. Nawierzchnia będzie antypoślizgowa, z zaznaczoną wypukłą fakturą, co pozwoli na poprawę orientacji osobom niewidomym i słabo widzącym. Dojścia do peronów zostaną zaprojektowane tak, by umożliwić dotarcie do nich osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W ramach projektu zostaną wymienione prawie 52 km torów. Zamontowane zostaną rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co sprawi, że zwiększy się przepustowość linii. Planowany jest montaż elektrycznego ogrzewania rozjazdów. Sieć trakcyjna zostanie kompleksowo przebudowana na remontowanych stacjach, a także odbudowana na nieużywanym obecnie szlaku Goleszów – Cieszyn. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych przez tory dzięki wymienionej nawierzchni i nowemu oświetleniu.

Po rewitalizacji, pociągi pasażerskie znów zaczną kursować między Goleszowem a Cieszynem, co będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu i studentów. Dzięki odbudowie linii kolejowych nr: 694 (Bronów – Bieniowiec), 157 na odcinku Bieniowiec – Skoczów, 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn oraz 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce, pociągi będą jeździły z dużo większą prędkością. Z dotychczasowych 20/30/40/60 km/h przyspieszą do 80/110/120 km/h. Składy towarowe będą kursować z prędkością 60 i 80 km/h. Na zmodernizowanych odcinkach pojedzie też więcej pociągów. Planowane są również prace związane z poprawą stanu mostów i wiaduktów. PKP PLK planuje zakończenie robót w grudniu 2021 roku.

PKP PLK podkreśla, że projekt ma zasadnicze znaczenie dla poprawy połączeń kolejowych z Beskidem Śląskim, w tym ze stacjami Cieszyn, Ustroń i Wisła Głębce. Ma się to także przełożyć na poprawę i tak już dużej atrakcyjności turystycznej regionu.

17 komentarzy

  1. Czemu redakcja bezsensownie kopiuje artykuł z RK?
    Np.: „Dzięki odbudowie linii kolejowych nr” przecież nikt tutaj niczego nie odbudowuje. Bo wszystko istnieje. Przeprowadzona będzie modernizacja.

    I jeszcze ten nagłówek? Same zalety?
    Moim zdaniem pojawiają się pytania na które obecnie nie ma odpowiedzi. Co z ekranami które mogą skutecznie zniszczyć atrakcyjność okolicy i podróży pociągiem? Co z likwidacją torów na stacjach wobec planowanego puszczenia linia 190 składów towarowych?

    1. Niczego nie kopiujemy. Dostajemy to od PKP PLK w korespondencji i od ludzi z biura prasowego i piszemy wyraźnie, że to ich komunikat. A czy z Goleszowa do Cieszyna to nie będzie odbudowa? Niby to jest ale do niczego się nie nadaje. Różnie to można nazywać. Nawet odbudową…

      1. JG,wiesz moze jaka najprostszą i skuteczną aplikację musze miec w smartfonie zebym mógł mierzyc predkosc w pociągu?

  2. W tej informacji ani słowem nie wspomniano, że jest jeszcze odcinek Skoczów – Bielsko, bez udrożnienia którego ta modernizacja przyniesie tylko połowiczny efekt .

    1. Bo o odcinku Skoczów – BB nie wie nikt oprócz paruset tysięcy ludzi, którzy w jego pobliżu mieszkają. Ale czym jest ta grupa ludzi wobec kilku osób z Wydziału Komunikacji i Transportu UMWŚ, którzy też wiedzą o tym odcinku ale udają głupa, że go nie ma. Ale chciałbym żeby tak było już niedługo…

      Panie Marku. My w swoim artykule wspomnieliśmy o linii ze Skoczowa do Bielska, bo wiemy jak jest ważna. niestety, dla innych to niestety, to nawet nie kreska na kolejowej mapie

  3. Niestety nie będzie odcinka Skoczów-Bielsko, co jest dużą klęską, gdyż można by puścić pociągi Kraków-Cieszyn oraz Szynobus Skoczów-Bielsko-Kęty obsługujący miejskie przystanki.

    1. jaki kurna szynobus? my chcemy normalnych pociągów, a nie żadnych dziennikarskich szynobusów (jak jednostki elektryczne nazywają pismaki w Nowym Sączu…)! 😀

  4. Bez odcinka 190 z Bielsko- Biała Główna – Skoczów -Cieszyn to będzie mizerny efekt . Odcinek z Bielska -Białej musi być wyremontowany by połączyć więcej miast by ludzie z takich miast jak Żywiec – Bielsko -Biała -Skoczów , Kety , Andrychów , Wadowice , Kalwaria , Kraków mogli bezpośrednio dojechać w każdy zakątek regioniu . Na dzień dzisiejszy by dojechać do Cieszyna trzeba jeżdzic i tracić połowę dnia na około przez Katowice to jest nie poważne bo nikomu nie chce się kawałka 20 kilometrowego linii 190 udrożnić z Bielska -Białej tak by regiony Beskidów odżyły komunikacyjnie

  5. Prezesi PKP PLK, jeżeli wyremontują brakujące odcinki na trasie Rybnik – Wodzisław Śl. – Jastrzębie Zdrój – Zebrzydowice – Cieszyn – Skoczów – Bielsko B. , orzymają bardzo wielkie podziękowania od 200000 obywateli polskich z południa woj. sląskiego. To byłaby komunikacyjna rewolucja.

    1. Między Jastrzębiem, a Zebrzydowicami nie ma co remontować, linii tam po prostu już nie ma, tam trzeba budować na nowo.

      1. Tu nie chodzi o potoki miedzy Jastrzębiem a Zebrzydowicami. Chodzi więcej o skrócenie czasu jazdy do Cieszyna przez likwidacje zmiany kierunku jazdy na stacji Zebrzydowice

        1. Przy odbudowie linii 159 miedzy Wodzisławiem, a Jastrzębiem to świetny pomysł. Rozwój SKM do Jastrzębia w następstwie rewitalizacji linii 159 daje niezłe połączenie z Cieszynem przy odbudowie lk 170

  6. Jedyną szansą na przywrócenie ruchu kolejowego na 22 kilometrowym odcinku Bielsko-Biała – Skoczów jest moim zdaniem Narodowy Program Rozwoju Kolei czyli zainwestowanie pieniędzy centralnych na inwestycje, które nie są objęte programami Unijnymi.
    Po drugie na początku można wykorzystać linię 190 na przewóz materiałów budowlanych. Z tym, że trzeba będzie odtworzyć skradzioną przed laty trakcję za Jasienicą oraz zabezpieczyć przejazdy kolejowe ,w wielu miejscach są zdewastowane, szlabany połamane.
    Trudno bowiem uruchomić ruch kolejowy pasażerski na trasie BB – Skoczów, która także wymaga kompleksowej przebudowy całej infrastruktury kolejowej. Pociąg towarowy się dokula powoli z tłuczniem, podkładami, ale dla pasażerów żadna frajda aby uruchomić przejazd pociągów o predkości szlakowej 20-30km/h w 21 wieku hihi.
    Po trzecie zgadam się z opiniami, że można na wyremontowanej LK 190 puścić pociągi Regio na trasie Cieszyn- Bielsko-Biała- Wadowice – Kalwaria – Kraków Gł/Płaszów. Odciąży się tym samym KŚ które drżą na myśl o rewitalizacji całej 190-tki że będą musieli dokładać pociągów na linii BB – Cieszyn, nawet tzw. „kibli” nadających się powoli na złom a nie do użytkowania.
    Ruch Kolejowy na trasie Cieszyn – Bielsko-Biała – Kraków jest tym bardziej ważny o ile prawdą, jest że upadają niektórzy przewoźnicy Busy pomiędzy Bielsko-Białą a Krakowem co jeszcze bardziej utrudni połączenia z 2 co do ilości zaludnienia miastem w Polsce, co uważam, za skandal. Nie mówiac już o tym, że mimo właczenia do programu unijnego LK 117 z BB do Kóz, woj. sląskie dalej nie ma pieniędzy aby rozpocząć procedurę przetargową rewitalizacje 12 km odcinaka do granicy z Małopolską.

  7. Moje uwagi do artykułu:
    1. Brakuje mi informacji, czy będzie łacznica w Goleszowie – aby pociągi z Cieszyna, Zebrzydowic, Rep. Czeskiej, czy może w przyszłości także z Jastrzębia i Ruptawy mogły wjeżdżać do Wisły bez zmiany czoła w Goleszowie. Potrzebny jest też przystanek w okolicy ul. Radoniowej w Goleszowie, gdyż dotychczaowa stacja kolejowa w Goleszowie znajduje się dość daleko od centrum miasteczka. Przystanek przy ul. Radoniowej w Goleszowie to nie tylko przystanek kolejowy bliżej centrum to także przystanek kolejowy bliżej autobusów Wispol-u i DAS-II oraz także krótsza odległość przejsćia pieszego dla turystów, idącym czarnym szlakiem w stronę Tułu, Małej Czantorii i Wielkiej Czantorii. Dotychczasowy odcinke czarnego szlaku pieszego pomiędzy stcją w Goleszowie a centrum Goleszowa nie jest z punktu widzenia turystyki pieszej atrakcyjny. Domyślam się, że pociągi Goleszów – Cieszyn nie będą jeździć częstotliwością londyńskiego metra, stąd część przesiadek Katowice – Goleszów – Cieszyn musiałaby być realizowana przez przsidkę na autobus właśnie n aprzystanku kolejowo-autobusowym gdzieś bliżej centrum Goleszowa.

    2. Przystanek Cieszyn Uniwersytet w nowej lokalizacji zamiast Cieszyn Mnisztwo: dobry pomysł.
    Przystanek Wisła Jawornik w nowej lokalizaji zamiast Wisła Obłaziec: dobry pomysł. Od czasu likwidacji pieszego szlaku PTTK z Obaźca na Orłową przez Dobkę, od przystanku na Obłaźcu nie prowadzi żaden górski szlak pieszy (nie licząc ścieżek wzdłuż rzeki Wisły), natomiast z nowa lokalizacja w przystanku w Jaworniku powinna być połaczaona z siecią szlaków pieszych. Dodatkowo, powiat cieszyński i miasto Wisła powinny pomyśleć o jakichś kilku kursach autobusów doliną Jawornika, może by pętla autobusów w Jaworniku, w górze doliny powinna być bliżej wyciągu. Nie każdy jest 100% zdrowy i 100% sprawny, mniej sprawnym osobom też można by ułatwić dostęp do gór, w obecnym rozkładzie jazdy ciężko znaleźć połaczenie KŚ Katowice – Wisła Obłaziec lub Uzdr i autobus do Jawornika. Przystanki Cieszyn Uniwersytet oraz Wisła Jawrnik powinny być tak zbudowane, aby z jednej strony peronów zatrzymywały się pociągi, a z drugej strony busy i autobusy.

    3. Przystanek Skoczów Osiedle – dobry pomysł, ale ten przystanek powinien znajdować się jak najbliżej ulicy Góreckiej (stara droga do Bielska), aby w jak największy stopniu ułatwiać przesiadki z busów z kiernku Pogórza, Jasienicy i Bielska na pociągi do Chybia, Pszczyny i Katowic. Z atykułu jasno wynika, że na tą chwilę PKP PLK nie biorą się – na razie – za odcinek Skoczów – Bielsko, stąd dopóki nie ma pociągów Skoczów – Bielsko, to ułatwienie takich przesiadek powinno być jednym z priorytetów tej inwestycji.

    4. Odcinek Cieszyn – Goleszów – czy jest w amach inwestycji planowana poprawa geometrii szlaku, czyli wyprostowanie łuków? Jechałem tą linią przed 2009 rokiem i uważam, że jest to jedna z barier, aby pasażeroie masowo zaczęli z tej linii korzystać – jest to ,,zmaganie się,, pociągu z bardzo licznymi łukami na tej trasie, takie ,,zmaganie się,, nie sprzyja osiągnięciu dobrych prędkości i dobremu czasowi przejazdu.

    Wesołych Świąt ! ! !

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *