Kolej nadrzeczna

Więcej węgla i towarów dotrze Odrą do odbiorców – to zakładany efekt zakończonych prac PKP PLK na stacji Gliwice Port. Inwestycja za 32 mln zł objęła m.in. wymianę prawie 9 km torów, 16 rozjazdów i montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.


Prace wykonane na stacji Gliwice Port znacząco mają poprawić warunki przewozu ładunków. Po przebudowie powstał nowy, funkcjonalny układ torów, z możliwością płynnego wjazdu i wyjazdu z bocznic. Zwiększyła się przepustowość stacji i możliwość obsługi składów towarowych. Teraz ze stacji mogą korzystać dłuższe pociągi o długości do 750 m. Zapewniono lepszą obsługę Śląskiego Centrum Logistyki, a także transport węgla i towarów Odrą. Więcej ładunków z torów będzie mogła przejąć żegluga, korzystająca z Kanału Gliwickiego i Odry.

Port w Gliwicach uważany jest za najnowocześniejszy port śródlądowy w kraju. To główny punkt obsługujący ładunki transportowane drogą wodną – Kanałem Gliwickim. Projekt PLK zakładał całkowitą przebudowę układu torowego stacji i połączenie go z torami dojazdowymi do bocznic, by składy towarowe miały lepszy dojazd do miejsca przeładunku na transport rzeczny.

Zarządca infrastruktury począwszy od ubiegłego roku kompleksowo przebudował stację. Ułożono prawie 9 km nowych torów, a także 16 rozjazdów z elektrycznym ogrzewaniem, co zapobiega zalodzeniu urządzeń zimą. Remont objął tory, które łączą stację Gliwice Port z linią Gliwice – Kędzierzyn Koźle (linia 137). W ramach inwestycji wymieniono sieć trakcyjną. Teren stacji zyskał również nowe oświetlenie.

Na inwestycję „Przebudowa stacji Gliwice Port z dostosowaniem torów do długości min. 800 m” przeznaczono ponad 32 mln zł. Była finansowana ze środków budżetowych.

Fot. PKP PLK

2 komentarze

  1. Warto napisac cos o budowanym porcie w Kozlu,czy ta inwestycja moze miec podobne znaczenie gospodarcze??

  2. „Teren stacji zyskał również nowe oświetlenie”
    Tylko że to nowe oświetlenie, to kompletny chłam. Na kilku słupach, wysięgniki na których są zamocowane oprawy LED-owe, są już złamane !
    Ewidentnie wygląda że te wysięgniki są źle zaprojektowane i nie są w stanie utrzymać ciężaru tych opraw !

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *