Za jedną cenę

Zarząd Województwa Śląskiego podjął decyzję o przystąpieniu Kolei Śląskich do Wspólnego Biletu. Wspólny Bilet to oferta umożliwiająca podróżowanie pociągami kilku przewoźników na podstawie jednego biletu zakupionego w kasie przed podróżą. Daje on korzystniejszą cenę niż bilety kupowane oddzielnie, dla podróżnych oznacza to, że cena każdego kilometra zmniejsza się wraz z długością podróży.


Wspólny bilet to zachęta dla pasażerów, by wybierali transport publiczny i korzystali z możliwości, jakie daje kolej. W dobie internetu mobilnego i aplikacji w telefonie wspólny bilet powinien być normą, dlatego te zmiany cieszą. To także poprawa informacji pasażerskiej o połączeniach i kompleksowe jej rozwiązanie już na etapie zakupu biletu – podkreśla Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.

Przedstawiciele Kolei Śląskich podpisali porozumienie z pozostałymi przewoźnikami kolejowymi dotyczące udziału w tym projekcie.

To konkretny przykład dobrej współpracy rządu z samorządem, obiecanej przez Zjednoczoną Prawicę. Jestem przekonany, że decyzja o wdrożeniu Wspólnego Biletu, którą podjęliśmy 7 grudnia na Zarządzie Samorządu Województwa Śląskiego, będzie dużym udogodnieniem dla każdego podróżującego koleją – ocenia marszałek Michał Woś.

Prace nad projektem prowadzone pod przewodnictwem Grupy PKP oraz Ministerstwa Infrastruktury trwały od ponad roku. 9 grudnia Wspólny Bilet został wprowadzony u sześciu pierwszych przewoźników: PKP Intercity, Przewozów Regionalnych, PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, Kolei Wielkopolskich i Kolei Mazowieckich.

Pozostali przewoźnicy – w tym Koleje Śląskie – podpisali porozumienia i czekają na finalizację prac technicznych związanych z możliwością sprzedaży Wspólnego Biletu w swoich kasach, które będą opatrzone specjalnym logiem.

– Bardzo się cieszę, że Polskie Koleje Państwowe wdrożyły system Wspólnego Biletu. To oznacza większą wygodę dla pasażerów. Podróżni nie muszą wiedzieć, jak nazywa się przewoźnik, z którego usług korzystają. Mają natomiast prawo oczekiwać dobrej usługi. I taką dobrą usługą jest Wspólny Bilet – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Na początku Wspólny Bilet będzie dostępny w ponad 630 okienkach kasowych w całej Polsce, a na podróże pociągami części przewoźników także przez internet, w systemie BILKOM. Docelowo (do końca stycznia 2019 r.) Wspólny Bilet obejmie swoim zasięgiem także Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Śląskie i Arrivę RP, dzięki czemu będzie mogło z niego skorzystać ponad 90 proc. wszystkich pasażerów polskich kolei.

ppz: Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich, podpisuje akces naszego przewoźnika do przedsięwzięcia Wspólny Bilet

Źródło: Koleje Śląskie

6 komentarzy

  1. Jeśli to się sprawdzi w praktyce to będzie to powrót do normalności na kolei sprzed przekształceń rozpoczętych w latach 90-tych ub. wieku.

  2. Sam pomysł bardzo dobry, ale niestety to się nie sprawdza w praktyce i wcale, w wielu przypadkach nie jest taniej bo system ten nie uwzględnia promocyjnych ofert przewoźników , poza tym jak przesiadka jest krótsza niż 10 min to nie kupisz biletu.Poczytajcie na stronach i forach kolejowych, że rzeczywistość nie wygląda tak dobrze jak w propagandzie dobrej zmiany.

    1. Dokładnie. Należy to traktować jako dodatkową opcję. Skoro rozwiązanie nie bierze pod uwagę promocji poszczególnych przewoźników, należy to traktować jako dodatkową możliwość, co niestety nie ułatwi zakupu biletów przeciętnemu, nie zorientowanemu w ofertach, zjadaczowi chleba.

  3. W końcu wraca normalność !
    30 lat temu kupując bilet na daną relację, wybierałem tylko czy chcę jechać pociągiem osobowym, pospiesznym czy ekspresem i którą klasą, i jechałem tym co akurat podjechało.
    A mając bilet na osobowy, zawsze można było dopłacić do pospiesznego bez żadnych problemów.
    Teraz to jest absolutnie niewykonalne

  4. »Bilet został wprowadzony u sześciu pierwszych przewoźników: PKP Intercity, Przewozów Regionalnych, PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, Kolei Wielkopolskich i Kolei Mazowieckich.« i dalej »Wspólny Bilet obejmie swoim zasięgiem także Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Śląskie i Arrivę RP«

    Nie ma ani słowa o komunikacjach miejskich, nie ma też ani słowa o wspólnych biletach w regionach przygranicznych.

    Przez lata Euro-Nysa (pogranicze PL-CZ-DE) nie był ważny w pociagach PKP IC, czy coś się zmieniło lub zmieni w tym zakresie?

    Przy zakupie biletu międzynarodowego z Czech do Polski, pani w kasie poinformowała mnie, że bilet na pociag np. Ostrawa – Katowice obowiązuje po polskiej stronie tylko w pociągach PKP IC, nie obowiązuje w pociągach KŚ, natomiast bilety przygraniczne Bogumin-Chałupki za 19 KCZ obowiązują tylko w pociągach KŚ, i czeskie koleje nie sprzedają biletów dalej niż do Chałupek na pociągi KŚ. Czy coś się zmieni w tym temacie może?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *