Wodorowym autobusem podczas COP24

Jastrzębska Spółka Węglowa razem z producentem autobusów Ursus pracują nad napędem wodorowym do zastosowania w komunikacji miejskiej. Podczas Szczytu Klimatycznego takim autobusem można przejechać się po Katowicach.


JSW SA pracuje na rzecz rozwoju czystych technologii wodorowych. Spółka ma ogromny potencjał w tym zakresie, ze względu na możliwości wykorzystania wodoru wyodrębnionego z gazu koksowniczego, który powstaje w koksowniach JSW. Oczyszczony wodór może być wykorzystywany m.in. w ogniwach wodorowych do bezemisyjnej produkcji energii elektrycznej, ekologicznego transportu publicznego, zasilania urządzeń elektrycznych.

Instalacja do separacji wodoru powstanie w Koksowni Przyjaźń w Dąbrowie Górniczej. To zakład należący do JSW Koks – spółki z Grupy Kapitałowej JSW. Ale droga do wodoru zaczyna się pod ziemią – od wydobycia węgla koksowego w jastrzębskich kopalniach. Z niego – w koksowniach JSW Koks powstaje koks, a przy okazji – gaz koksowniczy. Z gazu można separować wodór o czystości 99,999 proc. dzięki technologii adsorpcji zmiennociśnieniowej PSA (Pressure Swing Adsorption). Używany w ogniwach paliwowych autobusów lub samochodów gaz, podczas procesu odwróconej elektrolizy, rozkłada się na protony i neutrony. Z tych pierwszych powstaje prąd, te drugie zamieniają się w parę wodną – jedyny rezultat użycia wodoru w pojazdach. W przypadku tego typu rozwiązań unikamy wielu problemów, np. nie jest potrzebna bardzo ciężka bateria elektryczna, nie trzeba zajmować się jej kłopotliwą utylizacją, zyskujemy za to większy przebieg. Samo ogniwo paliwowe jest niczym mała elektrownia.

JSW SA jest największym producentem węgla koksowego w Unii Europejskiej i produkuje ponad 3,5 mln ton koksu rocznie. Koksownie należące do Grupy Kapitałowej JSW mają potencjał produkcyjny sięgający 72 tys. ton wodoru rocznie. – Analizujemy naszą strategię pod kątem ochrony środowiska i zauważyliśmy i potencjał tkwiący w naszym gazie koksowniczym, który zawiera ponad 50 proc. wodoru. Dlatego podjęliśmy współpracę z producentem autobusów wodorowych – mówi Daniel Ozon, prezes zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej. – Uważamy, że mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii mogą wozić właśnie autobusy wodorowe.

75-osobowy autobus wodorowy, który jest do dyspozycji delegatów COP24 w godzinach porannych, codziennie w południe będzie wyjeżdżał z gośćmi w krótką podróż do najbardziej górniczej dzielnicy Katowic z centrum miasta. Autobus Ursus Bus City Smile to pierwszy taki pojazd wykonany przez polską firmę, który łączy w sobie zalety pojazdów z silnikiem diesla i elektrycznych. Posiada parę modułów z ogniwami paliwowymi, które używają wodór ze zbiorników na dachu, aby w pełni ładować baterie trakcyjne. Dzięki temu pojazd jest bardzo cichy i ekologiczny, bo efektem spalania wodoru jest niemal wyłącznie para wodna.

 

Fot. JSW S.A.

One comment

  1. I to jest ten kierunek w którym powinno się wydawać pieniądze na walkę o zmniejszeni ilości gazów cieplarnianych.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *