Nocne piwo nie tylko w Pradze?

Jakiś czas temu na Facebooku przemknęła mi reklama Kolei Czeskich, które promują w ramach Praskiego Zintegrowanego Systemu Komunikacji nocne połączenia kolejowe rozjeżdżające się gwieździście ze stolicy naszych południowych sąsiadów. Zaczęły one swoje funkcjonowanie wczoraj. Spot w humorystyczny sposób przedstawia, że dzięki takim połączeniom możemy dłużej zostać na piwie czy z narzeczoną, którą o 2:30 odprowadzamy na dworzec. Jedyną niezadowoloną zostaje finalnie żona pana, który umówił się z kolegami na piwo. Pozwoliliśmy sobie również zastanowić się, co by było, gdyby tak z Katowic pociągi rozjeżdżały się po rzeczonej 2:30.


Zanim jednak przejdziemy na nasze śląskie podwórko zobaczymy jak to wygląda u braci Czechów. Okazuje się, że potrafią oni jednak zaskoczyć człowieka. Pociągi weekendowe rozjeżdżają się w każdym z ośmiu kierunków. Ważnym jest, że aż sześć(!) odjeżdża punktualnie o 2:30, a tylko dwa nieco później – o 2:33 i 2:34.

Z Pragi dostaniemy się dwoma pociągami do Kolina. Oczywiście oba jeżdżą różnymi trasami. Podobnie jest na trasie do stacji Beroun. Poza tym pociągiem dojedziemy do Czerczar, Kralup nad Wełtawą, Kladna i Melnika.

Przekładając czeski na nasz, śląski, system to podobnie rozjeżdżać mogłyby się pociągi z Katowic. Jednak u nas już nie wyszłoby to tak równo o 2:30 jak w Czechach. Jednak zaczynając od kierunku S1 o 2:30 mogłyby wyjeżdżać pociągi do Gliwic i Zawiercia. Także o 2:30 odjeżdżałby skład do Bielska-Białej. Za nim o 2:35 i 2:40 mogłyby wyjeżdżać pociągi do Tychów Lodowiska i Rybnika. Niestety następstwo pociągów między Katowicami, a Ligotą musi wynosić pięć minut. Pociąg jadący do Bielska-Białej mógłby jechać bez zatrzymania do Tychów tak, aby nie dublować składu do Tychów Lodowiska. Na 2:30 można także zaplanować pociąg do Oświęcimia, a 2:35 skład do Tarnowskich Gór.

Czy katowicka stacja jest dostosowana do odprawienia tylu pociągów w jednej chwili nie wiemy, ale wiemy, że na uruchomienie nocnych składów nie byłby potrzebny żaden dodatkowy skład. Pociągi odjeżdżające o 2:30 przyjechałyby do Katowic w piątkowe i w sobotnie wieczory wyjeżdżając z miast gdzie nominalnie nocują np. po 23. Po prostu zamiast stać w Bielsku, Łazach czy Tychach pociągi zrobiłyby dodatkowe trasy do i z Katowic. Czy i u nas pociągi nocne także kiedyś zaistnieją?

Tekst: Przemysław Brych

Film, o którym mowa w artykule można obejrzeć TUTAJ

8 komentarzy

  1. Właśnie nie mogę zrozumieć dlaczego KMy, SKM Warszawa, SKM Trójmiasto potrafi uruchomić nocne pociągi, a oczywiście Koleje Śląskie trzymają niedasizm. Przecież mamy krótkie składy 34WEa i 36Wea, które mogłyby kursować na nocnych kursach. A według mnie powinny być nocne na trasie S1 Gliwice-Zawiercie, S4 do Tychów Lodowiska, S7 do Rybnika i S5 do Bielska Białej. Myślę, że wiele osób szczególnie imprezowiczów by na tym skorzystało. Wystarczy czasami spojrzeć na nocne autobusy 830N i 840N, a także 908N które są wiecznie jeżdżą zapełnione, a jeżdżą w takcie godzinnym.

    1. Nie trolluj Radek. Po północy w Warszawce,trudno się dostać pociągiem gdziekolwiek. Wiem,bo jestem zmuszony jeździć do północy pociągiem poza Wawe,to wiem,jak jest. Jak się coś pisze,to się to najpierw weryfikuje.

  2. Dobrze by było, żeby ten pociąg dojechał do Zwardonia a nie tylko do Bielska – Białej 🙂 🙂 pierwszy do Zwardonia jedzie z Katowic dopiero ok. 5.35 :/

  3. W sobotę i w niedzielę (czyli po piątku i sobocie) myślę że miałoby to sens, a co do pozostałych dni tygodnia to trudno powiedzieć. Większość ludzi imprezuje jednak właśnie w piątkowe i sobotnie wieczory. Jest jeszcze druga strona medalu, składy te raczej powinny mieć obsadę policji, wiadomo w jakim celu. Choć do Czechów nie jest nam aż tak strasznie daleko jak niektórzy twierdzą, to jednak tam potrafią trzymać większą kulturę.

  4. Trzeba popatrzeć na to ze te składy tez musza zjechać kiedyś na mycie, na nawodnienia, przegląd itp. W Czechach na poszczególnych stacjach sa komisariaty Policji na którą można liczyć, u nas poranna dyskoteka zasadniczo nie wskazana jest do wozenia sie. Po za tym to z reklamy to okręg Praski, nawet w Ostrawskim nie maja tak dobrze. Za nocne godziny trzeba tez wiecej zapłacić. Sugerował bym ewentualnie po północy poc. w cztery strony po jednym a potem dopiero wpółdoczwartej rano, kto nie zdąży na ostatni niech sie bawi do rana , do północy sie nie schleje aż tak a do rana albo przetrzrzwieje albo padnie ze zmęczenia.

  5. Temat kolejowych połączeń nocnych jest ciekawy. Należy spojrzeć na temat od nastepujcej strony:
    1. Czy dany pociąg nocny nie dubluje sie jakimś nocnym połaczeniem KZK GOP – w ostatnich latach nastąpiła poprawa komunikacji nocnej w sieci KZK GOP.
    2. Czy zamiast organizować pociag stricte nocny, czy nie mozna by się porozumieć z PKP IC, aby pociąg dlekobieńby w noc nie mógłby służyć także jako nocny-aglomeracyjny, najlepiej z honorowaniem biletów KŚ na jakims odcinku.

    Pociąg około 2:30 do Bielska lub Tychów? A może pociag do Tychów lub Pszczyny, a dalej skomunikowany autobus aż do Zwardonia, który to autobus by dawał skomunikowanie z pociągiem przed szósta rano do Słowacji.

    Piszecie o pociągach, które wyjeżdżaja z Pragi po drugiej w nocy, i że podobne pociagi mogłyby jeździć po drugiej w nocy z Katowic.

    Obok tematu pociągów typowo nocnych, jest jeszcze temat pociągów wieczornych i wczesnorannych, tu na wielu liniach wciąż nie ma jeszcze standardu zachodniego.

    Przykłady, ostatani pociąg z Cieszyna do Katowic jedzie w dni robcze o 16.00, w sobotę i niedziele o 18:50, dla porównania, ostatni BusBrothers z Cieszyna jedzie też około 18 (poźniejsze kursy BusBrothers kończa bieg w Żorach). Szesnasta i osiemnasta to nie za wcześnie, jak na ostatnie połączenie???

    Ostatni pociag z Bielska do Żor i Rybnika jest też za wcześnie: 16:54 w dni robocze, o 19:00 sob-niedz.
    Ale rano z Rybnika i Żor do Bielska ona zajechac najwcześniej na pzed dziewiątą, to trochę za późno, jak dla tych, co by chcieli być w Bielsku na rano.
    Natomiast ten najwcześniejszy pociąg z Rybnika do Bielska odjeżdża z Rybnika przed przyjazdem nawet najwczesniejszego autobusu Sylmar czy Faniks z Gliwic.
    Ostatni wieczorny pociąg (lub autobus KKA) do Żor i Bielska jest tuz po osiemnastej. Nie za wczesnie, jak na ostatni pociąg?

    Z Rybnika do Gliwic (oprócz Kubalonki), ostatni wieczorny autobus jedzie na kilka minut przed dwudziestą, co oznacza np. że ostatni pociąg z Wodzisławia, mający skomunikowaie na bus w Rybniku do Gliwic, odjeżdża o dziewiętnastej. Oznacza to także, że z poźniejszych pociągów z Chałupek i Bogumina połaczeń w Rybniku na Gliwice po prostu nie ma (połaczenie takiego może być w nowej wersji rozkładu tylko w sob-niedz 16-24 lutego 2019, gdy Kubalonka jedzie według innego rozkładu)
    Do Wisły z Katowic najwczesniej można przyjechać najwczesniej na ósmą rano.

    Oczywiście jest poprawa w Woj. Śląskim w temacie pierwszych porannych i ostatnich wiecrnych pociągów, jak na przykład na linii Oświęcim – Lubliniec.

    Dla porównania, ostatnie pociągi z Drezna do Görlitz to:
    Dresden Hbf. 23:44 – Görlitz 1:14, dodatkowo w weekend (noc pia-sob i sob-niedz) jest jeszcze pociąg Dresden Hbf. 0:48 – Görlitz 2:22, a pierwszy poranny jedzie z Drezna już 5:35 (pon-piątek jest jeszcze wcześnejszy).

    Te dwa wieczorne pociągi są najprawdopodobniej pomyślane o podróżnych, którzy jadą do wschodniej częsci Saksonii z głębi Niemiec, a być może także o tych, którzy musieli w Dreźnie zostac do późna.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *