Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – podejście drugie

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otworzyły koperty w przetargu na modernizację stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce, która ma zostać wykonana w ramach projektu pn.:„Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”.


Pierwsze postępowanie, które zarządca infrastruktury rozpisał w grudniu 2016 roku, o czym pisaliśmy TUTAJ, napotkało na szereg problemów. PKP PLK S.A. odrzuciło łącznie aż osiem z dziesięciu ofert. Pozostałe dwie przekraczały budżet zamawiającego, w związku z tym 21 czerwca zarządca unieważnił przetarg.

Nowe postępowanie przetargowe na modernizację dworca Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce ogłoszono 29 czerwca br. Budżet zamawiającego, podobnie jak w przypadku pierwszego przetarg wyniósł 16,92 mln złotych brutto. Niestety również i teraz, oferty złożone przez wykonawców przewyższają kwotę, jaką PKP PLK S.A zamierzało przeznaczyć na sfinansowanie zadania (wartość brutto złożonych ofert):

  • Siltor – 17,9 mln zł;
  • ECO Baza – 18,2 mln zł;
  • Infrakol – 18,4 mln zł;
  • PRB TOR – 20,5 mln zł;
  • ETF Polska 20,8 mln zł;
  • KZN Rail 21 mln zł;
  • Torkol – 21,2 mln zł;
  • Svietelsky Rail Polska 21,3 mln zł;
  • Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury w Krakowie – 21,9 mln zł;
  • Transkol – 24 mln zł.

Inwestycja obejmuje m.in. wyburzenie peronów i budowę nowego, dwukrawędziowego oraz rewitalizację obejmującą tory, rozjazdy, wiaty i oświetlenie. W ramach inwestycji powstanie także nowa nastawnia kontenerowa. Czy tym razem PKP PLK S.A. uda się rozstrzygnąć postępowanie przetargowe? Czy zarządca zdecyduje się zwiększyć swój budżet na wykonanie tego zadania? Przekonamy się w kolejnych tygodniach.

Dworzec Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce położony jest przy linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny. Linia obsługiwana jest przez Przewozy Regionalne – w ciągu dnia kursują cztery pary pociągów tego przewoźnika. Trzech z nich kursują na trasie Sędziszów – Katowice, natomiast czwarta para łączy Kielce i Katowice. To kolejna inwestycja na tej linii, mająca na celu poprawę jej atrakcyjności dla pasażerów, która, z powodu pogarszających się przez lata parametrów technicznych szlaku, nie stanowiła skutecznej alternatywy wobec transportu kołowego.

4 komentarze

  1. Stare zdjęcie, tego budynku już dawno nie ma. A propos przewozów:linia została wyremontowana i teraz pociąg relacji Sławków – Katowice jedzie 41min.to jest bardzo dobry czas bo w połowie lat 90 na tym samym odcinku pociąg jechał 50min. Dobrze by było gdyby Koleje śląskie wróciły na ten odcinek z przewozami ponieważ Sławków jest w woj: śląskim a został zapomniany, a ja jak czytam, że KŚ wychodzą na przeciw pasażerom i np. przystanek Bytom północny zostanie przeniesiony specjalnie dla mieszkańców to się pytam, a Sławków to nie ma mieszkańców? My już mamy dość dojazdów wiecznie zapchanymi po brzegi busami Kik-bus i nie raz z powodu przeładowania porostu zastać na przystanku i się wkurzać, a droga na „roździeniu”? wieczne korki! Mam już dość takiej jazdy, chcemy pociągów na tym odcinku, zaraz zacznie się rok szkolny, tyle młodzieży dojeżdża do Sosnowca, Katowic i nawet do” kolejówki” w Gliwicach, a wiadomo auto z pociągiem nigdy nie wygra. Droga redakcjo może następny reportaż to o Sławkowie? Służę pomocą.

  2. Ja dwa słowa odnośnie samych Strzemieszyc. Maży mi się remont, czy raczej odbudowa linii ze stacji Dąbrowa Górnicza do Huty Katowice. Wtedy można uruchomić pociągi z DG do Strzemieszyc i dalej do Sławkowa lub nawet Olkusza. a na początek wystarczyłby pociąg Dąbrowa Górnicza – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce skomunikowany z pociągami na głównych liniach na Zawiercie i Olkusz. Do tego nowe przystanki np. w Jamkach (gdzie nie dojeżdża żaden autobus miejski), na Babiej Ławie i przy osiedlu Morcinka (w pobliżu Urzędu Miejskego)

    Obawiam się, że władze miasta Dąbrowa Górnicza nie widzą potencjału tej lini, 180 milionów wywaliły na remont trasy na Olkusz, a w tzw. strategii rozwoju w zakresie kolei jest tylko pudrowanie stanu zastanego.

    A co to ma do remontu Strzemieszyc? A tyle, że niepotrzebnie likwiduje się tam peron pierwszy. Stąd mogłyby jeździć pociągi do Dąbrowy (dalej na Będzin) i Ząbkowic (skomunikowanie na północ).

    1. Tak mi się wydaje, że Strzemieszyce chcą wyremontować pod transport towarowy a nie pasażerski, bo chyba do Strzemieszyc jeżdżą samochody a i nawet Polfloat formuje swoje składy towarowe. Jakby nie patrzeć to stacja węzłowa tak samo dla towaru jak i ruchu pasażerskiego. Tylko szkoda, że o podróżnych myśli się na końcu, a niby władze chcą walczyć ze smogiem, a i tak Strzemieszyce są w lepszej sytuacji z komunikacją miejską bo Sławków to leży pod każdym względem. Pozdrawiam

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *