Koleją po Bałkanach (cz.4) czyli zabierz auto do pociągu

W Polsce autokuszetki już dawno odeszły do lamusa. Co jakiś czas media tu i ówdzie rozwodzą się dlaczego ten rodzaj transportu w naszym kraju przestał istnieć. Wydaje się, że wszystkiemu winne były ceny za usługę, która była dość wygórowana. Jednak jadąc przez Bałkany zauważyłem, że pomimo dość okrojonej oferty ten rodzaj transportu własnego auta ma się dość dobrze.


Tradycję przewozu auta w pociągu podczas wypoczynku w wagonie sypialnym kultywuje zarówno Serbia jak i Czarnogóra. Obecnie własne auta można przewieźć w parunastu pociągach. Głównym kierunkiem w jakim można przewieźć własny samochód jest wyjazd na wypoczynek nad Adriatykiem czyli do Baru. Auta możemy przewieźć w następujących pociągach:
– IC 430 „Tara” Bar (7:10) – Belgrad (19:13)
– IC 431 „Tara” Belgrad (9:10) – Bar (21:10)
– B 432 „Lovćen” Bar (19:00) – Belgrad (7:06)
– B 433 „Lovćen” Belgrad (21:10) – Bar (09:02)
– B 1136 „Panonija” Bar (16:50) – Subotica (09:37), tylko w relacji Bar – Nowy Sad
– B 1137 „Panonija” Subotica (18:37) – Bar (11:57), tylko w relacji Nowy Sad – Bar

Jak widać na poniższym zestawieniu auto można niekoniecznie przewozić w nocy, ale także w dzień. Ilość wagonów do przewozu aut zależy od popytu. Największą ilość wagonów do przewozu aut jaką widziałem były trzy.

Na Bałkanach są jeszcze dwa miejsca do których można przewieźć auto pociągiem., Pierwszym z nich są greckie Saloniki. Jednak w tym przypadku usługa autokuszetki z pociągu „Hellas” relacji Belgrad (18:35) – Saloniki (10:05) i Saloniki (18:30) – Belgrad (07:46) jest zawieszona z powodu prac modernizacyjnych na odcinku od granicy macedońsko – greckiej do samych Salonik. Jednak mimo to, po zakończeniu prac można spodziewać się powrotu wagonu do przewozu aut i dalszej możliwości korzystania z niego.

Ostatnim przykładem przewozu aut w byłej Jugosławii jest Słowenia. Tylko tutaj przewóz aut odbywa się na trasie pociągu osobowego. Pięć par pociągów z Mostu na Soczi do Bohnijskiej Bystrzycy. Czas przejazdu pociągiem to 40 minut i osoby posiadające auta jadą … w aucie. Chętnych na przejazd jest tak wiele, że pociąg składa się z siedmiu platform do przewozu aut i jednego wagonu 2 klasy przystosowanego do przewozu rowerów.

Jak widać chcieć to móc i da się świadczyć usługę przewozu aut pomimo upływającego czasu. Kto wiem.. może kiedyś zobaczymy jeszcze pociąg z Zakopanego do Gdyni przewożący podróżnych z autami, a może będzie to pociąg z Trzebiatowa do Katowic jak onegdaj bywało…

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

One comment

  1. W Czechach jest to popularne z pociągiem do i z Słowacji, Co ciekawe wagony Autokuszetki kursujące kiedyś u nas zostały właśnie sprzedane południowym sąsiadom. Nawet śmiesznie to wygląda gdy samochody są w nocnym pociągu wiezione na platformach kiedy to wagonem szarpnie i włącza się auto alarm to wagon taki widziany nocą z tyłu który nie jest oświetlony końcówkami a oznaczony tarczami odblaskowymi widać tylko pulsujące światła pomarańczowe kierunkowskazów samochodu.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *