W Ligocie z problemami

Od dzisiaj, najprawdopodobniej do początku września, pasażerów Kolei Śląskich, podróżujących liniami S4, S5, S6 i S7 czeka nie lada wyzwanie związane z dotarciem do głównego dworca naszego województwa. Powodem jest remont i wymiana szyn na odcinku Katowice Ligota – Katowice. Przez najbliższe tygodnie ruch odbywał się tam będzie jednym torem.


Według naszych informacji, na wspomnianym odcinku mają zostać wymienione szyny na bezstykowe i naprawione mają zostać rozjazdy. Poprawa jakości podróżowania jest wręcz wskazana na tym szlaku, bo po ostatnich remontach na linii 139 ten odcinek w wypadku braku odpowiednich prac pozostałby w najgorszym stanie technicznym na całym dystansie pomiędzy Katowicami a Bielskiem-Białą.

Choć prace mają zostać wykonane na dystansie zaledwie niespełna 6 km długości, to warto pamiętać, że jest to jeden z najbardziej uczęszczanych szlaków w naszym województwie. Wystarczy powiedzieć, że w godzinach szczytu tylko w ciągu godziny w jednym kierunku potrafi jechać tamtędy i siedem pociągów KŚ. Dodając do tego fakt, że linia stanowi ponadto główny ciąg dla pociągów dalekobieżnych udających się zarówno w kierunku Bielska-Białej jak i wszystkich europejskich miast obsługiwanych przez PKP Intercity w kierunku południowej Europy, to wyraźnie widać jak ograniczenie tutaj ruchu sprawi wielkie kłopoty wspomnianym przewoźnikom.

KŚ od dawna informowały o utrudnieniach, jakie spodziewane są w związku z pracami. Nasz przewoźnik uruchomi nawet kilka połączeń dziennie pomiędzy Ligotą a Katowicami przez tzw. Hajduki. I choć pociąg pojedzie z Katowic do Ligoty ponad pół godziny, to jesteśmy przekonani, że, szczególnie w godzinach szczytu, zastępcza komunikacja autobusowa nie dałaby rady połączyć te dwa dworce w krótszym czasie. Ponadto, nawet jeśli, to i tak pasażerowie musieliby skorzystać z tak nielubianej przez nich przesiadki z jednego środka transportu na drugi.

„Jazda przez Hajduki” bo taką ksywę uzyskała ta operacja, to oczywiście nie jedyne rozwiązanie przygotowane przez KŚ na czas utrudnień. Skróconych zostanie kilka relacji, a te pociągi będą kończyć będą swój bieg albo w Ligocie albo w Tychach. Wszystko to, by jak najbardziej zminimalizować znaczne ograniczenie przepustowości ruchu na tej bardzo uczęszczanej linii.

Wybrane pociągi pojadą jednak z Ligoty do Katowic w śladzie linii 139. I tu apelujemy do Was o bardzo uważne sprawdzanie rozkładu jazdy, w przypadku planowania podróży do Katowic z południowych rejonów naszego województwa, bo powstałe utrudnienia na pewno wpływać będą na szybkość podróży na tym ostatnim fragmencie przed metą wyjazdu, umiejscowioną na dworcu w Katowicach.

PKP Intercity też znacząco zmieniło rozkład jazdy swoich pociągów, i na tym odcinku też będzie ich mniej, ale tylko do 10 sierpnia ponieważ narodowy przewoźnik musiał dostosować swoje połączenia także do innego dużego remontu, na równie ważnej trasie, o którym napiszemy za kilkadziesiąt minut.

4 komentarze

  1. A co dziś dzieje się na tym odcinku? Nic, dopiero zaczynają organizować plac budowy! No ale PLK ma czas, nie ma pośpiechu 🙂 Nie ma się co dziwić, że nikt nie traktuje kolei poważnie, skoro sama PLK ma to gdzieś ile potrwają utrudnienia na newralgicznych odcinkach sieci.

  2. A skąd wiadomo, które pociągi pojadą zmienioną trasą? Bo na plakatowym rozkładzie jazdy widzę informacje o około 11 połączeniach dziennie w jedną i 9 w drugą stronę jeżdżące okrężną drogą.

  3. Najgorszy odcinek do Bielska – Białej to chyhba jednak stacja Czechowice-Dziedzice prawie 2 km 30 km/h . Ligocka 70 przy tym to pryszcz 😉

    Od Dziś zamkniety jest również tor nr 2 BB – Lipnik Wilkowice Bystra wraz z torami 1 i 2 w tej stacji . W związku z czym Od Bielska Białej Głównej do Łodygowice pociągi jeżdzą jednym torem bez możliwości krzyżowania . Ciekawie będzie to wyglądało …

    1. O Lipniku wiemy ale z pewnych powodów się tam jeszcze nie wybraliśmy. Ale do końca tygodnia to nadrobimy. Zgadzam się, że czechowicki odcinek też do najlepszych nie należy. Ale on, jak twierdzi zarządca ma być wyremontowany wraz z przebudową stacji w Czechowicach. Jednak o tym też coś cicho ostatnio

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *