W Dąbrowie Górniczej kolej na kolej

Władze Dąbrowy Górniczej doszły do porozumienia z kolejowymi spółkami w sprawie modernizacji dworców w centrum i Gołonogu, a także rewitalizacji i przebudowy układów drogowych wokół nich. Efekty planowanych prac powinny być widoczne do 2020 roku.


 Podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury, wspólnie z prezydentem i posłem Robertem Warwasem, przekonaliśmy prezesów PKP i PKP PLK do rozpoczęcia projektowania zmian wokół dworców w centrum i Gołonogu. Dąbrowa Górnicza będzie liderem tego projektu, czeka nas bardzo dużo pracy, ale jestem przekonany że wspólnie uda nam się zrealizować te inwestycje i do 2020 roku będziemy mogli korzystać ze Zintegrowanych Centrów Komunikacyjnych obejmujących dworce, parkingi, podziemne przejścia do peronów oraz bezpieczne dwupoziomowe przejazdy pod torami – poinformował w czwartek Marcin Bazylak, zastępca prezydenta miasta.

W centrum miasta, władze planują stworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego złożonego z przystanków autobusowych, parkingów Park&Ride oraz parkingów i wypożyczalni rowerów. Dodatkowo powstanie zupełnie nowy węzeł drogowy umożliwiający podjechanie bezpośrednio pod budynek dworca oraz komunikujący go z rewitalizowanymi terenami dawnej fabryki maszyn DEFUM (projekt Fabryka Pełna Życia). Miasto zadeklarowało też chęć najmu części pomieszczeń przebudowanego dworca.

Po stronie kolei będzie remont zabytkowego dworca, przebudowa torowisk i peronów, budowa podziemnego przejścia pieszo-rowerowego łączącego dworzec z peronami oraz przede wszystkim budowa tunelu drogowego łączącego ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego.

Jeśli zaś chodzi o Gołonóg, to podobnie jak w centrum, zadaniem gminy będzie stworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego z przystankami autobusowymi, parkingami oraz wypożyczalnią rowerów. Powstaną też dwa nowe węzły łączące dotychczasowy układ komunikacyjny z planowanym przez PKP tunelem w miejscu obecnego przejazdu kolejowego.

Poza budową tunelu, kolej zajmie się przebudową torowisk i peronów, remontem dworca oraz budową podziemnego przejścia pieszo-rowerowego łączącego dworzec z peronami.

Najbliższe tygodnie to czas na doprecyzowanie ostatnich szczegółów i przygotowanie do przetargu na projektowanie zmian wokół dąbrowskich dworców. Efekty wspólnej inwestycji miasta i kolei powinny być widoczne do 2020 roku – podsumowuje wiceprezydent Bazylak.

3 komentarze

    1. Obecnie sprawa jest w ZLK w Tarnowskich Górach, które przygotowuje projekt rewitalizacji linii 131 na odcinku TG – Chorzów Batory

  1. Czy wiadomo dlaczego wbrew zapowiedziom przeście podziemne w Ząbkowicach nie jest jeszcze budowane?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *