Czym do Czech, gdy braknie EN57?

Przy okazji publikacji informacji na temat planów magistratów Wodzisławia Śląskiego i Rybnika, dotyczących utworzenia szybkiej kolei miejskiej między tymi dwoma miastami, poruszyłem temat połączeń do Czech. Obecnie, zarówno na linii S71 (Katowice – Wodzisław Śląski – Bohumin) jak i S78 (Racibórz – Chałupki – Bohumin), połączenia do Bohumina obsługiwane są jednostkami EN57.


Dzieje się tak, ponieważ na dzień dzisiejszy zgodę na wjazd do Czech mają wyłącznie jednostki EN57. I choć władze Kolei Śląskich dokonują starań (z różnym skutkiem) by „kible” wyglądały dobrze, wysyłanie ich za granicę nie stanowi najlepszej reklamy dla kolei w naszym województwie.

Widzą to pasażerowie i widzą to także władze miast położonych wzdłuż linii, po której kursują pociągi do Bohumina, o czym pisaliśmy wczoraj. Co więcej, wraz z zakończeniem dostaw pociągów z platformy Elf 2, Koleje Śląskie chcą zaprzestać korzystania z niezmodernizowanych jednostek EN57.

Czym wówczas śląski przewoźnik będzie obsługiwał połączenia do Czech?

Aktualnie w spółce prowadzone są działania formalno-prawne zmierzające do utrzymania rozkładu jazdy do Bohumina, również po okresie zakończenia dzierżawy pojazdów EN57. Niestety za wcześnie jest jednak, by mówić o tym, jakie mogłyby kursować tam pojazdy – powiedział nam Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy spółki Koleje Śląskie.

Wypowiedź rzecznik nie rozwiewa Waszych i naszych wątpliwości. Na chwilę obecną wydaje się, że najbliżej wjazdu do Czech powinny być zmodernizowane jednostki EN57 i EN71 oraz 14WE, które są pochodnymi klasycznych EN57.

5 komentarzy

  1. Nie ma to jak obudzić się z ręką w nocniku. Roku temu byłem w Bohuminie, i patrząc z perspektywy ewentualnego turysty, który jedzie zwiedzić Polskę, widząc pociągi czeskie i polski EN57 z grafiti na całym boku, to już tu bym się wystraszył polskich kolei i wybrałbym transport drogowy…
    Ciekawi mnie, dlaczego w ostatnim przetargu nie pomyślano, żeby Elf2 zyskał dopuszczenie do ruchu w Czechach. Oczywiście, wzrosły by koszta, ale dzięki temu mielibyśmy naprawdę dobrą reklamę w Czechach naszych kolei, i nikt by się nie musiał wstydzić.

    1. KŚ mają robić „dobrą reklamę” mieszkańcom woj. śląskiego, czyli potencjalnym regularnym pasażerom. Przeciętny Czech pojedzie zwiedzić Polskę tak jak Ty do Bohumina – raz w roku – i to zdecydowanie nie jest najważniejszy klient dla KŚ. Niektórym wciąż trudno się z tym pogodzić, ale takie są realia. KŚ zresztą i tak zrobiły już bardzo dużo, dogadując atrakcyjne jak na obecne warunki honorowanie biletów w CD.

  2. Odkupić od Przewozów Regionalnych klasyczne EN57, pomalować i po problemie. Czemu w tym kraju ludzie nie myślą?

    1. Bo z tego co kojarzę to kosz zakupu en57 to około 3 – 4 mln za sztukę.
      (jednostka z papierami zdatna do ruchu) plus przegląd poziomu p5 koszt około 5-6 mln i masz odpowiedz.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *