Piętrowy Stadler drugiej generacji

Fot. Westbahn

Austriacki operator Westbahn przedstawił prasie nową generację piętrowej jednostki Stadler Kiss 2. Dostawa łącznie 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ma zostać zakończona do końca sierpnia tego roku.


19 maja austriacki operator Westbahn zaprezentował nową generację elektrycznego zespołu trakcyjnego KISS 2. Głównymi usprawnieniami w nowych jednostkach mają być mniejsze szyby przednie, które będą teraz przykręcone do ramy a nie klejone. Ma to usprawnić obsługę techniczną, dzięki czemu wymiana przedniej szyby może zostać wykonana podczas nocnego postoju w hali. Drzwi do ezt-ów będą teraz jednoskrzydłowe co ma zwiększyć odporność na ciśnienie. Wózki zaś zostały wyposażone w bardziej miękkie zawieszenie i twardsze rolki tłumiące w celu zwiększenia komfortu i jakości podróży.

Zmieniła się aranżacja we wnętrzu, zmieniając układ siedzeń i dodając więcej stolików oraz składanych siedzeń. W pierwszej klasie (West Plus) na górnym pokładzie znajduje się układ siedzień 2 + 1, a w dolnej części pozostają w układzie 2 + 2. W pierwszej klasie każde siedzenie posiada oddzielną lampkę do czytania.

Fot. Westbahn

Zestaw sześcioczłonowy może pomieścić 526 pasażerów, zaś czteroczłonowy pomieści 326 pasażerów. Każdy pociąg wyposażony zostanie w dwa automaty sprzedające żywność i napoje.

Stadler spodziewa się, że pierwszy KISS 2 oddany zostanie do użytku pod koniec maja. Dostawa wszystkich 10 zestawów (jeden sześcioczłonowy i dziewięć czteroczłonowych) ma się zakończyć pod koniec sierpnia.

Ciekawe czy kiedyś takimi jednostkami będziemy podróżować na polskich i wewnątrz wojewódzkich trasach. My widzielibyśmy takie składy na liniach S5 i S4.

Fot. Westbahn

3 komentarze

  1. No niestety, ale KŚ w chwili obecnej wyraża BRAK zainteresowania nabycia tego typu jednostek, jak również w przyszłości (informacja z korespondencji mejlowej od rzecznika spółki rok temu).
    Zarówno EZT jak i składami wagonowymi typu PULL&PUSH.
    A szkoda, bo jak pokazuje doświadczenie i obłożenie pasażerami – takie składy są POTRZEBNE i to od zaraz, a w szczególności na zatłoczone linie górskie – jak niegdyś popularne było to, że kursowały składy wagonowe, piętrowe właśnie.
    BYĆ MOŻE na skutek społecznej zmasowanej interwencji, zmieni się podejście spółki, ale to czas chyba raczej pokaże.
    Proponuje by ze strony SIT – zainicjować takie działania by jednak w następnych planach zakupowych taboru dla spółki, podjąć rękawicę w kwestii piętrowych EZT j/w.

  2. P.S.
    – PIĘTROWE składy maja dwa poziomy !!!
    – DWUPIETROWE składy, miałyby trzy poziomy – nie ma takich w europie, być może na świcie również.
    SKORYGUJCIE TO PROSZĘ :).

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *