Szybciej przez Rybnik i do centrum GOP

Fot. W. Troszka

Wieloletnie starania o unijne dofinansowanie rybnickiego odcinka drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna zostały nagrodzone. Droga ta usprawni przejazd przez Rybnik i bezpośrednio połączy miasto z autostradą A1. Skróci to czas dojazdu do serca aglomeracji śląskiej w jednym kierunku i do granicy państwa w drugim kierunku.


Projekt budowy ponad 10 kilometrowego odcinka drogi o łącznej wartości 433 700 000 zł, zostanie dofinansowany kwotą 289 989 933 zł. 20 grudnia 2016 w Urzędzie Miasta Rybnika, Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa oraz Prezydent Miasta Rybnika Piotr Kuczera, w obecności Przewodniczącego Sejmiku Województwa Śląskiego Grzegorza Wolnika, podpisali umowę dotyczącą w/w dofinansowania.

Dzisiejszy dzień potwierdza, że marzenia się spełniają. Rybnik obraca się w kierunku autostrady i zbliża do aglomeracji katowickiej. Stajemy się jednym, coraz bardziej zwartym organizmem. Gratuluję Rybnikowi możliwości realizacji tej inwestycji, a przede wszystkim dobrze i na czas przygotowanego projektu, czego efektem jest najwyższa dotacja unijna przyznana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego – powiedział Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Budowa rybnickiego odcinka rozpocząć ma się w roku bieżącym a zakończenie inwestycji planowane jest w 2019 roku. Dla subregionu zachodniego są to bardzo dobre informacje. Inwestycje drogowe w tej części Województwa Śląskiego powoli stają się faktem jak chociażby realizacja obwodnicy Jastrzębia-Zdroju (listopad 2014) i obwodnicy Pawłowic (listopad 2016), wchodzących w skład trasy Drogi Głównej Południowej.

Jednak największym przedsięwzięciem będzie pozyskanie środków na budowę ostatniego prawie 25 kilometrowego odcinka drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna, którym jest obwodnica Raciborza i odcinek od granicy Raciborza do granicy Rybnika, którego budowa może pochłonąć prawie 1 mld zł.

Co słychać na kolei?

Nie zapomnijmy również o inwestycjach w infrastrukturze kolejowej na terenie subregionu śląskiego. W najbliższym czasie zostaną poprawione parametry na odcinku Krzyżanowice-Chałupki (LK151) czy Nędza/Turze-Rybnik-Żory-Chybie (LK140, LK148, LK157, LK159, LK173, LK689, LK691), które mogą być dobrą alternatywą dla drogi kołowej, ale który środek transportu wygra wyścig z czasem tego dowiemy się dopiero za parę lat.

Wciąż czekamy na pomysł modernizacji odcinka Rybnik-Katowice Ligota (LK140).

2 komentarze

  • Wynika z tego, że 1 km tej nowej drogi będzie kosztował 43 mln PLN, całkiem słono.
    Podobno jesteśmy w UE, która promuje kolej gdzie w polskich warunkach 10 mln za 1 km to już zbytek.
    Czy w tych okolicznościach transport zbiorowy ma tym kraju ma realnie perspektywy?

    • @Marek Jak już nieraz było mówione to Polska ma jedne z droższych dróg. Śląskie ma ogromną sieć linii kolejowych, które mogą i mają potencjał. W niektórych przypadkach wystarczy rewitalizacja, która jest tańsza od modernizacji, a koszt 1 kilometra prostego toru może wynosić nawet 1,5 mln zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *